Aqua Terrena International AB

Ny styrelseordförande och nya ledamöter till Aqua Terrena - Ulf Laurin vald till ordförande

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2003 14:36 CEST

Aqua Terrena (Aktietorget: ATI), leverantör av svenskt källvatten, har idag kompletterat styrelsen. Till styrelseordförande valdes Ulf Laurin, tidigare VD för PLM, styrelseledamot i Volvo, Ratos, Cloetta Fazer samt ordförande i Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF). Till nya styrelseledamöter valdes Anders Olegård och Göran Paulsson. Anders Olegård har även blivit den största ägare i Aqua Terrena genom sitt bolag Equilogix Capital Ltd som i dagsläget äger 12% av aktierna.

I syfte att stärka likviditeten beslutade stämman även att bemyndiga styrelsen att företa en riktad emission om högst 10.000.000 aktier.

Ulf Laurin, ny styrelseordförande, säger:
- Bolaget styrelse och ägare är nu enade vilket gör att vi kan fokusera på att göra bolaget framgångsrikt. Aqua Terrena har en fantastisk produkt och det finns en stor global marknad. Vårt kortsiktiga mål är göra bolaget lönsamt och fokusera på lönsamma affärsområden och produkter. Det långsiktiga målet är att bygga varumärket och expandera både lokalt och globalt.

Anders Ulegårds kommentar:
- Aqua Terrena har ett av världens bästa källvatten och konsumenter både i Sverige och utlandet blir alltmer hälsomedvetna. Därför är jag övertygad om att med rätt positionering på marknaden kan Aqua Terrenas produkter röna mycket stor framgång. Mitt ägarengagemeng genom Equilogix Capital Ltd är av långsiktig karaktär.

De övriga ledamöterna består av Göran Paulsson, Anki Broman Jonsson och Per Wijkmark. Styrelsesuppleant är Jan Dufvenmark och VD är Per Wijkmark.

Om bolagets nya styrelse

Ulf Laurin, ordförande :
Tidigare VD för PLM, styrelseledamot i Volvo, Ratos, Cloetta Fazer samt ordförande i Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF) och Svenska Golfförbundet. Nuvarande uppdrag innefattar ordförandeposter i Näringslivets Fond, Aspekta och Shopsetup.com.

Anders Ulegård
Anders är bosatt i Schweiz sedan 1978 och är huvudägare i riskkapitalbolaget Equilogix Capital Ltd, Hamilton, Bermuda. Anders har tidigare varit verksam inom Procter & Gamble koncernen i USA och Europa samt inom schweizisk private banking. Sedan 1986 har Anders drivit finansiell verksamhet genom Quaestus SA i Genève, Schweiz . Anders är civilingenjör (teknisk fysik) från KTH i Stockholm och har en MBA från IMD, Lausanne, Schweiz.

Göran Paulsson
Göran har mångårig erfarenhet som marknadsingenjör inom tillverkande industrin samt som företagsledare inom sport och resebranschen. Göran arbetar idag som projektansvarig inom Teknikbrostiftelsen med kunskapsöverföring till SMF i syfte att utveckla idéer och nya produkter.

Mer information
För mer information kontakta VD Per Wijkmark på telefon 042-400 5005 eller e-post: per.wijkmark@aquaterrena.se, eller Ulf Laurin på telefon 0705 292120. Bild på Ulf Laurin finns på www.time.se. Klicka på Press, Aqua Terrena, Bilder.

Om Aqua Terrena
Aqua Terrena International AB marknadsför källvatten i hela världen och innehar en egen underjordisk källa på 105 meters djup i Mörarp utanför Helsingborg i Skåne. Vattnet är klassat enligt fristående experter som det bästa i världen och har bland annat fått utmärkelsen "Världens Bästa Vatten" vid en tävling i USA år 2002 i konkurrens med 100 andra varumärken. Bolagets produkter och tjänster innefattar flaskor, bag-in-box, vattensystem till små och stora kontor samt licenser och konsultation för byggnation av vattenanläggningar. Produkterna distribueras globalt via grossister och återförsäljare. Koncernen är uppdelad i fyra områden: dagligvaruhandel, kontorsvatten och mobilt vatten, restaurang- och exportmarknad. Aqua Terrena International AB är sedan 15 mars 1999 noterat på Aktietorget.