SOL-flickornas GF

Ny succé för SOL-flickornas Familjedag

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2010 04:40 CET

Lördagen den 13 november arrangerade SOL-flickornas GF, för 14:e året i rad, sin populära Familjedag i Västertorpshallen och besökarantalet slog, liksom tidigare år, nya rekord. Det var överfullt på läktarna under de olika gymnastikuppvisningarna och däremellan fullt på golvet bland alla prova-på stationer, tävlingar och övriga aktiviteter som t.ex. tipspromenad, fiskdamm och chokladhjul.

SOL-flickornas Familjedag startade 1996 i samarbete med Västertorps Sim- och Idrottshall och har sedan dess varje år lockat fullt med besökare och då speciellt barnfamiljer. Gymnastikuppvisningar, där duktiga gymnaster i alla åldrar visar upp vad de kan, i kombination med prova-på stationer, där besökare, stora som små, sedan själv kan prova på olika redskap, är en mycket populär kombination.

Men SOL-flickornas Familjedag innehåller så mycket mer som gör att den passar alla i familjen: Tävlingar, tipspromenad, fiskdamm, chokladhjul, lotterier, försäljning av gymnastikmaterial och nybakat bröd samt en servering där det under hela Familjedagen gräddas hundratals knapriga våfflor.

”Vid sidan av uppvisningarna och prova-på stationerna där alla själv får chansen att gympa, så är nog kolasnöretävlingen allra mest populär.” säger föreningskonsulentet Peter Lindholm.

Att kolasnöretävlingen är populär stämmer och den lockade även i år fullt av deltagare som alla, så snabbt som möjligt och utan hjälp av händerna, försökte knapra i sig ett kolasnöre så fort som möjligt.

Föreningskonsulenten Peter Lindholm avslutar:

”Det roligaste med Familjedagen är den aktivitet och den glädje som man ser bland alla, både hos besökarna och hos de gymnaster som får chans att visa upp sig.

Att se syskon och kompisar inspireras av uppvisningarna och sedan själva försöka på prova-på redskapen är fantastiskt kul. Men även att se hur stolta gymnasterna som är med på uppvisningarna blir när de, utan någon tävlingspress, får chansen att inför släkt, vänner och den övriga publiken få visa allt de lärt sig.

Det tråkiga, om vi nu ska prata om sådant en sådan här dag, är alla syskon och kompisar som får lust att börja med gymnastik men där bristen på lämpliga och ändamålsenliga lokaler gör att det är långa köer. Det gäller speciellt i de lite äldre åldrarna från 10 år och upp. Åldrar som bl.a Stockholm stad gärna ser att föreningarna satsar extra på för att få fler att börja men där man alltså inte följer upp med att ge lämpliga förutsättningar för att det ska vara möjligt.”

Mer info: Peter Lindholm, 08-464 88 88 eller 08-773 12 01 alt kansliet@sol-flickorna.se.

SOL-flickornas GF

Kansliet

Bilder från SOL-flickornas Familjedag finns i bildarkivet hos mynewsdesk.com (sök på ”SOL-flickornas GF” under sökfliken bilder).

Bilder i arkivet:

01 – Gymnaster i den yngsta truppen redo för uppvisning

02 – Höga hopp av RM-truppen

03 – Fullt på läktarna under uppvisningarna

04 – Fina hjulningar från en av de yngre trupperna

05 – Tar emot applåder efter avslutat program

06 – Prova-på plinthopp

07 – Prova på balansgång på bom

08 – Fullt även på golvet bland prova-på stationerna

09 – Alla som vill får hjälp av SOL-flickornas tränare

10 – Frasiga våfflor passar bra som pausmat

11 – Höga hopp på plinten

12 – Pappa fungerar också bra som hjälp på bommen

13 – Gymnast från SOL-flickornas AG-grupp på bommen

14 – Kolasnörestävlingen lockar alltid många deltagare på Familjedagen

Alla bilder är fria att användas i samband med text om Familjedagen eller SOL-flickornas GF.

Foto: SOL-flickornas GF

SOL-flickornas GF är en gymnastikförening i Stockholm och Huddinge med drygt 1000 aktiva medlemmar.

Föreningen bildades 1953 och är en ren barn- och ungdomsförening med grupper inom sektionerna Bredd (barn- och ungdomsgrupper som inte tävlar), AG (Artistisk Gymnastik som tävlar i grenarna Barr, Bom, Fristående och Hopp), RG (Rytmisk Gymnastik som tävlar i grenarna Boll, Band, Tunnband, Käglor, Rep och Fristående) samt Trupp (Truppgymnastik som tävlar i grenarna Hopp/trampett, Matta/tumbling och Fristående).