Åsa Kax design AB

Ny svensk designgrupp satsar internationellt från start. Swedish Creatures består av sex professionella kreatörer – alla kvinnor, födda under fyra årtionden.

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2016 09:56 CET

De träffades i ett forum på internet, där de diskuterade mönsterformgivning, illustration och förutsättningar för kvinnliga, kreativa entreprenörer. Trots att de tillhör olika generationer, har olika bakgrund, utbildning och konstnärlig stil upptäckte de att de har mycket gemensamt – kreativitet, kvalitet, genomtänkta idéer, ambitioner och entreprenörskap. Swedish Creatures menar att mixen av erfarenheter och skolning är en näringsrik mylla för kreativ och affärsmässig utveckling.

”Vi är sex väletablerade designentreprenörer som vill satsa på våra karriärer i Sverige och internationellt och det gör vi bättre tillsammans än var och en för sig”, säger Sabina Wroblewski Gustrin som tog det första initiativet till gruppen. ”Att vara fler ger större ekonomisk styrka och mer mod, vilket också bidrar till varje medlems eget entreprenörskap. Vårt mål är att bli en självklar del av svensk designexport.”

”Att skapa mönster och illustrationer med ett gemensamt ramverk av färgskalor och inspira­tionskällor utmanar, utvecklar och ger nya perspektiv på vad varje designer inom Swedish Creatures kan åstadkomma”, säger Åsa Kax. ”Och vi tror att vi är unika i Sverige genom att vi bildar en grupp i vår nisch som tillsammans möter världsmarknaden.”

Swedish Creatures första kollektion ”Creatures” lanseras i New York 22–24 maj 2017. Kollektionen är inspirerad av ”flora, fauna, folklore, folks and fashion” – sett ur ett svenskt och skandinaviskt perspektiv.

Följ Swedish Creatures designresa på Instagram: @swedishcreatures

A brand new design group, Swedish Creatures plans to take the international market by storm right from the start. With a passion for surface design, illustration and entrepreneurship six Swedish female creators were brought together in an online forum for Scandinavian designers and makers. We’re ready to hit the world of surface design running. We strive for the stars with a mission to make the design world a meaningful place of color and style. Together we launch our first collection and individual portfolios at the International surface design tradeshow Surtex in New York City, May 2017. Follow our Surtex journey and loads of behind-the-scene-goodies on Instagram #swedishcreatures and Facebook and look out for new panterns and news at http://www.swedishcreatures.com/