Chalmers Innovation

Ny svensk multimediateknik används på internationell bilmässa

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 09:00 CEST

Volvo Personvagnars alla säkerhetslösningar visas upp på en tre kvadratmeter stor interaktiv vägg på den internationella bilmässan Auto Shanghai, som just nu äger rum. Bakom den stora interaktiva skärmen med multitouch-teknik står det svenska innovationsbolaget TouchMe Interactive Solutions AB.

- Vi visade upp samma teknik på den internationella bilmässan i Genève nyligen. Volvo var då den enda utställaren med en multitouch-vägg. Det lockade många besökare. Eftersom väggen är så stor kan flera personer använda den samtidigt. Besökarna kan därmed på ett annorlunda och modernt sätt ta till sig bilföretagets information om säkerhet, säger Lars Englund, delägare i TouchMe Interactive Solutions AB.

TouchMe Interactive Solutions AB startade 2007 och de levererar helhetslösningar av interaktiva produkter med multitouch-teknik. Denna teknik innebär att en eller flera användare kan kontrollera grafiska applikationer med flera fingrar. TouchMe Interactive Solutions AB vänder sig till alla företag som vill visa sig i den teknologiska framkanten och stärka sina varumärken. Bolaget levererar helhetslösningar för skärmar till mässor och utställningar, men gör också interaktiva skyltfönster och informationstavlor.

- Att vi får arbeta med Volvo på världens största bilmässor är ett kvitto på att vi kan leverera professionella, storskaliga, interaktiva lösningar, säger Lars Englund.

För ytterligare information kontakta:

Lars Englund, delägare i TouchMe Interactive Solutions AB,  0736-17 53 53

Fredrik Stål, delägare i TouchMe Interactive Solutions AB,  0704-56 52 24

Mer om TouchMe Interactive Solutions AB
TouchMe Interactive Solutions produkter och tjänster innehåller interaktiva skyltfönster, informationstavlor och skärmar för evenemang och utställningar - allt med multitouch-teknik och utan någon begränsande storlek. Företaget, som är snabbt växande, startade 2007 tillsammans med Chalmers Innovation.

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation har sedan 1999 utvecklat över 80 teknikbaserade tillväxtföretag och startar kontinuerligt runt 8 nya företag varje år. Dessa bolag har gemensamt attraherat över 1 miljard kronor.