Gert Strand AB

Ny svensk uppfinning kan stoppa spridning av svininfluensan via ytor

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2009 23:23 CEST

Smittstopp är ett bakteriedödande rengöringsmedel på sprayflaska. Smittstopp är direktdödande för svininfluensavirus. Man sprayar på och torkar av - klart.

När ytan är avtorkad har den en ultratunn hinna av positivt laddad polymer (katjonisk polymer, en vattenlöslig plast). Denna osynliga hinna skyddar i åratal genom sin positiva laddning. Om svinfluensavirus hamnar på ytan så dör det - för alla virus, bakterier och mikroorganismer är negativt laddade. Smittspridningen stoppas.

Detta ger unika möjligheter att stoppa smittspridning mellan personal på arbetsplatser och på offentliga platser. Ytan är helt giftfri och polymeren är godkänd för kontakt med livsmedel.

Svininfluensavirus kan via luften hamna på en yta - t ex på utsidan av en skyddsmask. Sedan tar bäraren av sig masken för att röka eller äta en hamburgare och får via fingrarna i sig viruset. Eller sprider det vidare till en telefon, strömbrytare eller annan yta så att fler smittas.

På arbetplatser kan man behandla telefoner, alla ytor man rör vid inne på toaletter, alla dörrhandtag, alla ytor i kök och matsalar och stoppa all smittspridning via ytor.

Smittstopp tillverkas av Gert Strand AB i Svedala och är baserat på ny svensk teknik, katjonisk (positivt laddad) polymer.

Smittstopp utvecklades från början för att på ett billigt sätt bekämpa sjukhussjukan. Ideén var att städpersonalen på sjukhus bara skulle byta ut sina nuvarande rengöringsmedel mot Smittstopp. För nästan ingen extra kostnad alls skulle smittspridning från utsatta ytor på toaletter och handtag stoppas.

Så kom svininfluensan och nu tror företaget på en stor efterfrågan till hösten. För att klara denna har företaget stängt helt i 4 veckor för sommarsemester och öppnar igen 3:e Augusti med full personalstyrka.

Redan nu har vi fått in beställningar i vår webshop allt-fraktfritt.com säger Gert Strand. Så många att jag får avbryta semestern 2 dagar i veckan och bara packa order, det gäller ju folks hälsa.

Det är företagare som läst Förbered Ditt företag för svininfluensan och som beställer virustäta masker och Smittstopp, eller privatpersoner som köper för eget bruk.

Någon marknadsföring har inte gjorts så produkten borde vara okänd, ändå kommer det redan beställningar varje dag, säger Gert Strand. Så vi tror på en stor efterfrågan till hösten och har laddat upp med råvaror för stor produktion. Vi har även börjat sälja klass 3 virustäta skyddsmasker och har 2 leverantörer samt stort lager.

Intresset för den nya tekniken - som även fungerar som skydd mot stafylokocker, listeria, svampar och påväxter - är stort och flera produkter är redan lancerade och mer är under utveckling.

För ytterligare information:

Gert Strand, vd
smittstopp.com

Epost: gert.strand (at) alltfraktfritt.com
Fax 040-54 92 76

Gert Strand AB är ett innovationsföretag som utvecklar och levererar produkter framför allt till dryckesindustrin, främst utomlands.