VSM Group Aktiebolag

Ny svensktysk "sydator" ska ta Europa med storm

Pressmeddelande   •  Sep 15, 2003 13:09 CEST

Stor pekskärm med knivskarp bildåtergivning, PCMCIA-läsare, uppgraderingsmöjligheter via internet och innovativ design. Pfaff creative 2144 påminner till viss del om en dator, men är i själva verket en av världens modernaste symaskiner för hemmabruk. Efter att ha fått ett positivt mottagande i USA lanseras maskinen från och med i dag över hela Europa.

- Den gör det enklare att vara kreativ och den gör också att det blir roligare att sy och brodera, säger Lill Nylén, sömnadsexpert och PR- ansvarig för VSM Groups två globala varumärken Husqvarna Viking och Pfaff.

Pfaff creative 2144 är frukten av ett nära samarbete mellan VSM Groups utvecklingsavdelningar i Sverige och Tyskland. Den tillverkas precis som föregångaren Pfaff creative 2140 vid företagets anläggning i Huskvarna. Uppdaterad mjukvara och förnyad design gör den till en helt ny maskin.

- De som sedan tidigare har en Pfaff creative 2140 kan uppgradera mjukvaran via internet och får på så sätt tillgång till alla nya egenskaper. Dessutom helt gratis, säger Lill Nylén.

Pfaff creative 2144 kan precis som föregångaren både sy och brodera. Den har en inbyggd "creative assistant" som hjälper kunden att använda maskinen, elektronisk pressarfotslyft och IDT som innebär att tyget matas både ovan- och underifrån samtidigt. Den har också en stor pekskärm på vilken användaren bland annat kan skapa unika broderier. Den har vidare en rad funktioner som föregångaren saknar, exempelvis "arcing" som gör att det går att böja ord till dekorativa bågar och vågor och "stich creator" som gör att man kan skapa egna stygnkombinationer.

- Det är en toppmodern symaskin som vi tror mycket på. Den kostar mer än en vanlig symaskin, men så öppnar den också upp helt nya möjligheter för den som är sömnadsintresserad. Det finns också en rad tillbehör till maskinen för den som är intresserad av lapptäckesteknik och andra sömnadstekniker. Dessutom har en interaktiv cd tagits fram i syfte att hjälpa kunden att upptäcka allt det man kan göra med symaskinen, säger Lill Nylén.

VSM Group AB
561 84 Huskvarna
Tel: 036-14 60 00 (växel)

KONTAKTPERSON
Lill Nylén
PR-ansvarig
Mobil: 0705-14 65 76

Bilder för fri publicering kan laddas ned från www.vsmgroup.com och www.pfaff.com
Där finns också övrig pressinformation.