Extreme Networks

NY SWITCH GER FLEXIBILITET OCH HÖG PRESTANDA

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2010 07:46 CEST

Extreme Networks lanserar nu Summit X460 – en ny serie stackningsbara switchar som kan leverera 80 gigabits bandbredd på avstånd upp till 100 meter, jämfört med 5 meter som gällde tidigare. Med hög bandbredd mellan rackraderna ges exempelvis datacentren möjlighet att designa om layouten i datahallen och få mycket bandbredd till en låg kostnad. Summit X460 har även en integrerad PoE+.

Den nya serien switchar svarar mot behovet av att utveckla nätverken för att möta allt mer avancerade behov och samtidigt hålla kostnaderna nere.

Med Summit X460 kan nu datacentren få en mycket hög bandbredd till en väsentligt lägre kostnad än tidigare. Modellerna ger möjlighet att stacka switcharna mellan olika rackrader i serverhallen och koppla ihop dem en enkel SFP+ kabel. Summit x460 är mycket flexibel, passar in på alla platser i nätverket – från kanten i nätverket, till det aggregerande lagret och in i datacentret.

– Det är en väldigt komplett växel, säger Bertil Persson, Systems Engineer på Extreme Networks i Sverige. Den innehåller mer funktioner än vad våra tidigare modeller erbjuder samtidigt som den är billigare.

Summit X460 finns i olika utföranden och är utrustad med 28, 48 eller 52 stycken gigabit ethernetportar i koppar eller fiber. Med PoE+ (Power over Internet) erbjuder de 30W/port jämfört med traditionella 15W, vilket gör att produkter med högre strömkrav än 15W kan anslutas till nätet utan extra strömadapter.

I bakkant på switchen finns två slots med möjlighet att addera två stycken 10 gigabit ethernet-moduler och stackningsportar. Där kan även adderas dubbla nätaggregat och fläktpaketet som kan bytas under drift. Med en tvåportars modul för 10 gigabit SFP+ kan switchen dessutom klara avstånd på upp till 80 kilometer.

De nya modellerna stödjer naturligtvis även Extrem Networks ” Direct Attach” arkitektur. Den förbättrar serverprestanda genom att reducera reducerar antalet lager i datacentrens servrar genom att flytta ut den virtuella växlingen till de fysiska switcharna.

Summit X460 stödjer även XNV, Extreme Networks system för dynamisk konfiguration av portar i nätet för virtuella servers. Som alla switchar från Extreme Networks använder den det modulära operativsystemet EXOS.

Läs mer i bifogade amerikanska release.

Om Extreme Networks

Extreme Networks grundades 1996 med en vision om "Ethernet överallt!" Nu har denna vision blivit verklighet för tusentals kunder över hela världen. Extreme Networks finns i över 50 länder och erbjuder idag framgångsrikt kostnadseffektiva kommunikationslösningar till företag, operatörer och organisationer. Extremes huvudkontor är baserat i Santa Clara i Kalifornien och har kontor i samtliga nordiska länder. För mer information, http://www.extremenetworks.com