Unident AB

Ny teknik gör tandläkarsprutan föråldrad

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 11:27 CET

Tandläkarskräck är enligt Statens Folkhälsoinstitut* en av de allra största orsakerna till att inte besöka tandvården – trots att skriande behov kan finns. Detta kan leda till oregelbundna eller i värsta fall, inga tandläkarbesök alls.

En mycket vanlig orsak till tandläkarskräck är bedövning med traditionell bedövningsspruta. För en del kan det räcka att se stålsprutan för att börja må dåligt. Men nu finns en ny teknik som gör att tandläkare kan bedöva smartare och mer exakt. Det är till och med möjligt att bedöva endast en enda tand.

Verktyget heter Wand och påminner om en penna till utseendet.

Bedövningen ges under extremt lågt tryck och hastigheten kontrolleras med hjälp av en inbyggd dator. Återhämtningen går snabbt och patienten kan äta och dricka direkt efter behandlingen, utan hängande läppar och bedövad tunga.

Metoden går att använda för alla slags bedövningar och passar utmärkt även för barn då det är mindre dramatiskt i jämförelse med den traditionella sprutan

* Källa: Folkhälsoenkät 2007, nationella data. Statens Folkhälsoinstitut.