Beatcan.com

Ny tjänst ger upphovsmän unik möjlighet att kontrollera sina rättigheter

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2015 16:14 CET

Fotografer, musiker, skribenter och alla former av digitala producenter är i målgruppen när Beatcan lanserar BeatcanProtect™ - en unik tjänst för att kontrollera sitt upphovsskyddade material i den digitala eran.

– Det här är en revolution för alla som behöver skydda sig från plagiat och olovlig kopiering, säger Peter Jidesten, VD för Beatcan.

Ändrade attityder och arbetssätt har gjort det allt svårare att spåra och överblicka användandet av upphovsskyddat material. BeatcanProtect, som är resultatet av ett samarbete mellan Beatcan och USA baserade Iperial, hjälper rättighetsinnehavare att bevisa att de äger upphovsrätten eller andra immateriella rättigheter, för det de skapar så att de vågar dela det med världen.

– Det här är en helt unik tjänst, ensam i sitt slag. Vi använder en kombination av unik identifiering och tidsstämpling av dokument tillsammans med en patentsökt teknik för att matematiskt länka samman dokument, tidsstämplar och personliga signaturer. Det innebär att vi kan bevisa exakt vilken digital information som registreras, när det gjordes och av vem. Då kan vi skapa digitala spår som inte kan ändras utan upptäckt, säger Peter Jidesten, VD för Beatcan.

Digitaliseringen har medfört helt nya spridningsmönster och samarbetsformer. Ett intro till en låt eller en bild kan utgöra en central del av ett större verk. Ofta uppstår det konflikter kring vilka upphovsmän som egentligen är delaktiga i ett verk. Men samtidigt som tekniken går framåt, rekommenderar många aktörer fortfarande upphovspersoner att använda daterade metoder, såsom att posta rekommenderade brev till sig själva med sina verk, för att hävda sina rättigheter.

– BeatcanProtect är ett modernt sätt att spara filer och viktigt information där bevis för äganderätt och upphovsrätt krävs. Vi vänder oss i första hand till digitala producenter, musiker, fotografer och journalister men kommer arbeta för att anpassa tjänsten även för större företag - det är snabbt, enkelt och säkert säger Peter Jidesten.

För mer information, kontakta;
Peter Jidesten, VD, Beatcan, peter@beatcan.com, (+) 46-723 66 85 42

Beatcan.com - Internet startup inom digital musik. Grundad av två svenskar och vänner. Musikern, gitarristen, låtskrivaren och producenten Andy Andersson, född i Sverige, boende i Los Angeles och Peter Jidesten, creative director, entreprenör and investerare i Stockholm. Beatcan är ett helägt dotterbolag till Audiocan LLC baserat i L.A.