Bolagskompassen

Ny tjänst hjälper småföretagare

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 14:08 CET

Den webbaserad ekonomiska jämförelsetjänsten Bolagskompassen, utvecklad för de 99,4 % av Sveriges dryga miljon företag som har färre än 50 anställda, har lanserats. Tjänsten hjälper småföretagare att snabbt och enkelt analysera sin verksamhet.

”Vi har skapat en algoritm som med en enkel knapptryckning automatiskt kan analysera samtliga svenska aktiebolags ekonomi oavsett storlek och bransch” förklarar Bolagskompassens grundare och VD Kristoffer Norén. ”Analysen presenteras grafiskt så att alla – utan krav på ekonomiska förkunskaper – enkelt skall kunna förstå den” fortsätter Kristoffer Norén.

Vinnare i Venture Cup

Utvecklingsarbetet med tjänsten har pågått sedan 2012 och under våren 2013 vann Bolagskompassen kategorin Människa & Samhälle i västra regionfinalen av Venture Cup – Sveriges största affärsidétävling för entreprenörer med tidigare deltagare såsom LensWay, Bambuser och Let’s deal.

Joint venture

För utvecklingen av tjänsten söktes såväl riskkapital som strategisk kompetens och som en del i förverkligandet har IT- och innovationsföretaget Squeed gått in som delägare.

”Vi såg en möjlighet där vi kände att vi med vår IT-expertis kunde hjälpa till att förverkliga en bra affärsidé med stort värde för alla Sveriges småföretagare”, säger Ola Klasson VD för Squeed.

För ytterligare information besök www.bolagskompassen.se eller kontakta:

Kristoffer Norén
Grundare och VD på Bolagskompassen AB
kristoffer.noren@bolagskompassen.se

Ola Klasson
VD på Squeed AB
ola.klasson@squeed.com

Bolagskompassen är ett Venture Cupprisat samarbetsprojekt mellan entreprenören Kristoffer Norén och IT-och innovationsbolaget Squeed. Bolagskompassen erbjuder en webbaserad ekonomisk jämförelsetjänst som snabbt och enkelt hjälper småföretagare att analysera sin verksamhet.