Atech Transmission AB

Ny trumdrivning underlättar för stora svenska industrier

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 14:53 CEST

De flesta industrier som idag använder sig av kuggsegment för att driva en trumma, så kallade girth gears, upplever att det är ett stort problem att få drivningen rätt uppriktad mot trumman den omsluter. Det är vanligt att den är något felplacerad vilket resulterar i att kuggarna snedslits och att man manuellt måste rikta om hela drivningen. Dessa problem löser KUMERA Active Drive™.

KUMERA Active Drive™ (KAD) är en ny och patenterad lösning framtagen av finska Kumera Drives OY. Denna variant av girth gear är avsevärt enklare att använda än vad traditionella girth gear är. KAD kräver ingen större exakthet av uppriktningen mot trumman och den korrigerar automatiskt snedställning vilket förminskar både monteringstiden och arbetet med att manuellt korrigera uppriktningen.

Tack vare att KAD automatiskt anpassar sig mot kuggarna kan kuggsegmenten ta högre belastningar än vad traditionella girth gear någonsin kan uppnå.

När man ska justera en traditionell girth gear behöver man flytta hela driftenheten sidledes. Med KAD räcker det med att man justerar en enda skruv om man vill korrigera drivningen manuellt.

I Sverige representeras Kumera Drives av Atech Transmission AB. De kommer att ställa ut på Scanautomatic på Svenska Mässan i Göteborg den 7-9 okotber. Där kan man få mer detaljerad information om nya KUMERA Active DriveTM..

Atech Transmission AB levererar växellådor, svängkranslager, worm drives m.m. av hög kvalitet till den svenska industrin. Alla produkter tillverkas i Europa och håller konkurrenskraftiga priser.