ScanMont AB

Ny typ av uppvärmande friskluftsventil med bara 1,2 W energiförbrukning

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2012 10:56 CET

På mässan NordBygg presenterar nätgrossisten ScanMont AB en helt ny typ av uppvärmande friskluftsventil från Mobair i Finland. ScanMont är sedan några månader distributör för Mobairs ventilationsprodukter på den svenska marknaden. På kort tid har flera nyheter lanserats och den senaste är en patenterad och uppvärmande friskluftsventil med en energiförbrukning på bara 1,2 W. Produktbeteckningen är Mobair 2030.

Produktidén Mobair väcktes i början av 90-talet. På den tiden hade många bostadsfastigheter självdragsventilation och ersättningsluften strömmade in okontrollerat vilket bl a medförde problem med drag och oren inneluft. Sedan dess har ett antal Mobair-produkter lanserats på marknaden och ett flertal av dessa har också patenterats.

Ett antal av produkterna är konstruerade för att hämta frisk uteluft som filtreras och vid behov även kan värmas upp. Tekniken bygger på principen att luften som strömmar in dragfritt via Mobairs lösning fyller ut undertryck inomhus och därigenom minskar den luftmängd som i byggnader med frånluftsventiler kommer in via t ex fönsterspringor.

Filtrerar och värmer ersättningsluft

Den nya typ av uppvärmande friskluftsventil som ScanMont AB presenterar i montern A27:41 på NordBygg har ingen motsvarighet på marknaden. Tekniken är patenterad och ventilen har utvecklats för att både filtrera (F5 partikelfilter) och värma upp ersättningsluft utifrån. Det som gör Mobair helt unik är att den energiförbrukning som krävs för uppvärmningen är så låg som 1,2 W.

Fläkten och ventilen är konstruerad så att ersättningsluften värms upp med hjälp av inneluften och detta även om det är mycket kallt utomhus med många minusgrader. Flödeshastigheten är under 0,1 m/s i det rum där ventilen installerats vilket innebär att Mobair arbetar helt dragfritt. Ventilen är också mycket tyst med en ljudnivå på bara 25 dBA. Den nya friskluftsventilen har en luftflödeskapacitet på 15-28 dm3/s (varav uteluft 6-14 dm3/s). Ventilen har formatet 240 x 300 x60 mmoch elanslutning sker via en stickproppsadapter (12 V DC).

För mer information kontakta:

Johan Forsén, Scanmont AB, tel: 0705-151 485, e-post: johan.forsen@scanmont.se

ScanMont AB  är etablerat i Göteborgsregionen, i Partille Kommun och ägs av medarbetarna och Scanoffice OY, en av Nordens största grossister av luft/luftvärmepumpar.