Västtrafik

Ny u-båtslinje har premiär

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2006 08:47 CEST

I framtidens Göteborg kan ovanstående rubrik bli verklighet. Om vi inte lyckas bromsa växthuseffekten. Alla som väljer att åka kollektivt gör samtidigt en insats för en bättre miljö.

Åk kollektivt och var med och bromsa växthuseffekten
I veckan kommer Västtrafik att föra ut en mängd budskap på temat ”Åk med oss och bromsa växthuseffekten”. Kampanjen ingår i satsningen ”I stan utan bil” där en rad aktörer i Göteborg deltar, och där temat i år är klimatförändringar. Budskapen kommer att synas ombord på bussar och spårvagnar, samt på interaktiva stortavlor och en stor vepa på Kungsportsplatsen. Tanken med kampanjen är att åskådliggöra hur vattennivån påverkas av växthuseffekten och vad det skulle föra med sig i vår stad i framtiden. ”Visst är det vackert när himmel möter hav. Men vi vill gärna få plats med Göteborg däremellen”.

Här hittar du mer information om växthuseffekten: www.nyavagvanor.se www.naturvardsverket.se/klimat www.smhi.se

För mer information:

Susanne Eriksson, markandskoordinator, 031-62 93 12, 0705-62 92 12. Per Nyrenius, marknadschef, 031-62 93 35, 0705-62 93 35.

Anna Hiller, informationsansvarig Västtrafik Göteborgsområdet, 0708-42 41 31 för förmedling av kontakter.

Västtrafik ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Verksamheten omfattar buss- och tågtrafik, spårvagns- och skärgårdstrafik och drivs i fyra dotterbolag som i huvudsak ansvarar för kollektivtrafiken i respektive område. Verksamheten omfattar även anropsstyrd trafik som t.ex. sjukresor, färdtjänstresor, skolskjuts m m. All trafik upphandlas i konkurrens och körs på entreprenad. Västtrafik ägs av kommunerna i Västra Götaland och Regionen. Moderbolaget finns i Skövde och dotterföretagen finns i Göteborg, Borås, Vänersborg och Skövde. Företaget har 180 anställda.