E-butik i Norden AB

Ny undersökning av E-butik visar: Måndagskvällar populäraste tiden för shopping på nätet

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2011 09:53 CET

En undersökning gjord av E-butik.se, störst i Sverige på plattformar för e-handel, visar att måndagar är den dag då de flesta shoppar på nätet.  Nästan var femte köp på nätet görs på måndagar. Undersökningen gjordes mellan den 1 juli och den sista september i år och inkluderade 700 e-butiker som är kunder hos E-butik.se. Den visar dessutom att det är under kvällstid som de flesta gör sina e-köp.  Den största andelen på 8 procent handlade mellan 21-22.

Tisdag var den näst mest populära dag att handla på nätet. Därefter på delad tredje plats kom onsdag och söndag. När vi inte handlar på nätet mellan 21-22 så var det 11-12 på förmiddagen som tog andraplatsen för då vi shoppar online.

− Mellan 11-12 kan det vara så att man väntar på lunch, är hungrig och har svårt att fokusera. Då kan det vara lätt att surfa iväg och göra de där inköpen man gått och tänkt på under veckan, säger Daniel Lindström, försäljningschef på E-butik i Norden.

−  Det faktum att de flesta handlar på nätet på måndagar mellan 21-22 kan betyda att butiker bör tänka på skicka ut nyhetsbrev eller erbjudanden på måndag kväll istället för exempelvis måndag morgon, fortsätter Daniel.

Undersökningen visade dessutom att de flesta, hela 44 procent, valde att betala med kortbetalning. På andra plats kom fakturabetalning med 26 procent följt av postförskott på tredje plats med 24 procent.

− Många känner sig idag trygga med att betala med kort via nätet. Och det bekräftar också vår undersökning. Många av våra kunder är certifierade för Trygg E-handel vilket leder till ökad trygghet för både säljföretag och konsumenter avslutar Daniel.

För mer information, kontakta gärna: Daniel Lindström, försäljningschef på E-butik i Norden AB, tel 0734-25 45 57, daniel@e-butik.se

E-butik i Norden AB är Sveriges största leverantör av e-butiker. Mer än 1 600 företag använder företagets plattform för sin Internethandel och omsätter tillsammans ca 800 Mkr. E-butik startades 1998 av bröderna Tim och Tom Svensson och har idag runt 20 anställda. I oktober 2010 utsågs E-butik i Norden till ett Gasellföretag av Dagens Industri, som ett av Sveriges snabbast växande företag. Mer information finns på www.e-butik.se.