Canal Digital Sverige AB

Ny undersökning: Fortfarande stort motstånd till att betala för webb-tv-tjänster

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 11:47 CET

Nu lanseras fler nya tv-tjänster än någonsin. I höstas kom det en våg av streamingtjänster för film och serier på nätet – och nu tilltar kampen om de betalande tv-tittarna när också traditionella tv-operatörer svarar med att erbjuda nya och fler webb-tv-tjänster som live-tv och fler Play-kanaler.

En ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Nordens största tv-operatör Canal Digital visar att de flesta tv-tittarna inte är beredda att betala för streamade tv-tjänster. Majoriteten av de tillfrågade använder endast gratistjänster och endast elva procent planerar att öka sina tv-kostnader närmaste året. 62 procent anser att de vanliga tv-kanalerna är tillräckliga och 27 procent tycker att streamingtjänsterna är för dyra.

Tv-kanalernas betal-play-tjänster (även kallad Premium Play) har ungefär lika många användare som film- och serietjänster som till exempel Netflix och Filmnet.

2013 väntas därför bli en hård kamp om de betalande webb-tv-tittarna för trots alla nya on demand-tjänster som kommit under hösten och tvärt emot vad många tror så ökade det linjära tv-tittandet under 2012, enligt MMS officiella tittarmätningar för 2012. Något som talar för att det kommer fortsätta öka är att många live tv-kanaler nu görs tillgängligt via webben.

– Det pratas mycket om nischtjänsterna nu men jag tror att konsumenterna har stort behov av att samla sina tv-tjänster på ett ställe, både med tanke på användarvänlighet och för att få kontroll på sin totalkostnader för tv-tittandet, säger John Nordin, Vd för Canal Digital.

– TV-marknaden under slutet av 2012 präglades av nya streamingtjänster för film och serier, 2013 kommer att präglas av att även tv-tablån flyttar ut på webben och gör fler live-tv kanaler tillgängliga via mobil, dator och surfplattor. Vi har nyligen lanserat 9 live-tv-kanaler och fler kommer under året, säger John Nordin, VD Canal Digital.

Om undersökningen

Novus har på uppdrag av Canal Digital genomfört en undersökning bland allmänheten (1048 personer) som har fått svara på sina vanor och attityd till Play, on demand och streamingtjänster, här är resultatet:

72 % använder gratistjänster för webb-tv, varav 57% minst 1 gång/mån.

28%  använder streamingtjänster  i form av engångskostnader  såsom hyrfilm och pay-per-view.

13% använder streamingtjänster såsom HBO, Netflix, Filmnet, varav 9 % minst 1 gång/mån

8% använder betal Play tjänster minst 1 gång/månad.

25% känner inte till/har inte hört talas om streamingtjänster såsom HBO, Netflix, Filmnet.

På frågan varför inte streamingtjänster används oftare svarar  62 % att vanliga tv-kanaler är tillräckliga, 27% anser att det är för dyrt.

I genomsnitt uppskattar allmänheten att de lägger cirka 280 SEK/månad för samtliga TV-tjänster.

11 % tror att deras kostnader kommer att öka närmaste året.

• Åldersgruppen 30-49 år (15%) tror i högre utsträckning  på en ökning
  • Åldersgruppen 50-64 år (7%) tror i lägre utsträckning på en ökning
  • Högutbildade (15%) och höginkomsttagare (18%) tror i högre utsträckning på en ökning

Canal Digital är Nordens ledande TV-distributör med över 100 tv-kanaler och interaktiva tjänster som används av närmare tre miljoner tittare varje dag. Vi erbjuder det bredaste utbudet, med bäst ljud och bild till den mest avancerade tekniken, direkt från satelliten i rymden till boxarna i hemmen. Med våra Play och On Demand tjänster kan tv nu ses när som helst – var som helst.