Svensk Mjölk AB

Ny undersökning: Sex av tio kvinnor lider av hälsostress

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2005 09:12 CEST

Mjölkfrämjandet presenterar idag en undersökning där det framkommer att hela sex av tio kvinnor känner sig stressade av att de borde leva mer hälsosamt. Fyra av tio kvinnor följer dieter regelbundet och 38 procent tänker på sin hälsa minst en gång om dagen. Samtidigt visar undersökningen att mer existentiella värden som att känna inre frid och att vara lycklig är mycket viktigare än att äta nyttigt och vara vältränad.

- Vi ser nu början till en protest mot hälsoidealen som både uppfattas som orealistiska och stressande. Hälsa handlar överraskande lite om maten utan mer om att vara nöjd med sig själv, stå för den man är och finna en inre ro, säger Ingela Stenson, chef för Mjölkfrämjandet.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av analysföretaget United Minds på uppdrag av Mjölkfrämjandet och sammanlagt ingår 1039 personer mellan 20-64 år. Undersökningen är en del i Mjölkfrämjandets strävan att bidra till mer kunskap om ett hälsosamt liv. Nedan presenteras en fråga med tillhörande resultat från undersökningen:

Vilken aspekt av hälsa är viktigast för dig i ditt eget liv?

1. Att vara frisk: 33 procent
2. Att känna inre frid: 30 procent
3. Att vara lycklig: 22 procent
4. Att ha ett socialt liv: 7 procent
5. Att äta nyttigt: 5 procent
6. Att vara vältränad: 2 procent
7. Att vara snygg: 1 procent
8. Att vara smal: 1 procent

Respondenter: Kvinnor mellan 20-64 år.

Ingela Stenson, chef för Mjölkfrämjandet, 070-678 68 65
Tomas Tobé, pressekreterare, Mjölkfrämjandet, 070-723 01 08

Pressbilder samt prenumeration på pressmeddelanden
www.mjolkframjandet.se under ”press” finns pressbilder för fri publicering. Där kan du också starta en prenumeration på pressmeddelanden från Mjölkfrämjandet.

Mjölkfrämjandet ingår i Svensk Mjölk, de svenska mjölkböndernas och den svenska mejeriindustrins branschorganisation.