Good Travel

Ny undersökning: Vem är det som åker som volontär?

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2012 10:23 CET

Allt fler har upptäckt möjligheten att resa som volontär och i och med det så sätts gamla föreställningar ur spel. Det är nämligen inte bara unga tjejer som väljer att resa ut som volontärer. Idag är 1 av 4 av Good Travels volontärer 40 år, hela 11 procent är över 55 år och över 25 procent är män.

När det talas som volontärresor så handlar det ofta om unga tjejer i åldrarna 19-25 år som reser i väg för att arbeta som volontärer i jordens alla hörn.  Och fortfarande är majoriteten av de som åker just yngre kvinnor men vi ser en tydlig trend att även äldre personer, i det här fallet över 40 år, reser som volontärer. Hos Good Travel är 1 av 4 resenärer över 40 år, uppger Paul Anderlind vd på Good Travel.

Britt-Louise, 66 år, åker i dagarna till Sydafrika på sin andra volontärresa.

-          Det är en ungdomsdröm som blir sann. Innan min första volontärresa till Indien så var jag nervös för min ålder, men jag insåg snabbt att ålder bara är en siffra.

Britt-Louise är i gott sällskap hela 7 procent av Good Travels resenärer är över 66 år.

Ytterligare ett trendbrott är att fler killar och män fått upp ögonen för volontärresor.

-          Trendbrottet kan bero på att tidigare var utbudet av volontärprojekt i stort sett begränsat till traditionellt kvinnodominerade sysselsättningar såsom daghem och vård. Idag jobbar fler män inom dessa områden. Nu finns det dessutom många fler typer av volontärprojekt att välja mellan, man kan lära ut idrott, hjälpa till på byggprojekt eller arbeta med djur och natur, säger Paul Anderlind.

Hos Good Travel är 25 procent av alla resenärer män.

Haval, 19, reste som volontär till ett datainsamlingsprojekt i den Sydafrikanska bushen.

-          Jag hittade mig själv lite där borta, hittade nya intressen som jag inte visste att jag hade. Jag kan bara rekommendera detta starkt.

Ny undersökning: Vem är det som åker som volontär?

Martin, 22, förbereder sig i detta nu för sin första volontärresa till Ghana där han kommer att undervisa i engelska.

-          Jag gör det för att jag vill kunna göra en liten skillnad, om inte annat. Dessutom hoppas jag att jag kommer få perspektiv på livet efter dessa 12 veckor.

Vill du komma i kontakt med någon av våra volontärer?

Kontakta Anna Korsvik

E-post: anna.korsvik@goodtravel.se

Telefon: 08- 502 552 90

Om Good Travel

Good Travel erbjuder volontärupplevelser där resenären får göra en oförglömlig resa och samtidigt hjälpa samhällen, människor, djur och natur på plats. Good Travel är länken mellan små välgörande projekt och de som vill resa och samtidigt göra en insatts.

För mer information kontakta:
Paul Anderlind, vd för Good Travel (www.goodtravel.se)
Telefon: 08-502 552 90 / e-post: paul@goodtravel.se

Här kan du hitta bilder från Good Travels projekt: http://www.flickr.com/photos/goodtravelsweden/