Jusek

Ny undersökning visar: Bristande kontakter mellan högskolor och arbetslivet oroar studenter

Pressmeddelande  •  2011-05-12 13:05 CEST

Universiteten är duktiga på att marknadsföra sina goda kontakter med arbetslivet. Men de studenter som tagit examen är inte nöjda. Bara var åttonde nyexaminerad anser att lärosätet helt har underlättat kontakten med arbetslivet. Det visar Juseks nya arbetsmarknadsundersökning.

Jusek frågar varje år nyexaminerade jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare om hur steget ut i arbetslivet såg ut. Undersökningen visar att de nyexaminerade är efterfrågade på arbetsmarknaden. Året efter examen har tre av fyra fått en anställning eller startat eget företag. Den stora majoriteten har också fått kvalificerade arbetsuppgifter.

Men två av tre oroar sig för att de inte ska få kvalificerade jobb och studenterna anser att informationen och kontakterna med arbetslivet varit dåliga. Sju av tio hade ingen praktik. Endast var åttonde nyexaminerad anser att lärosätet helt har underlättat kontakten med arbetslivet.

- Siffrorna visar att lärosäterna har mycket kvar att göra. Studenter ska inte behöva gå omkring och oroa sig för sin framtida karriär. Särskilt när så många faktiskt får kvalificerat jobb rätt fort efter examen, säger Hanna Berheim, projektledare på Jusek.

- Förutom att minska studenternas oro skulle samverkan med arbetslivet hjälpa många att faktiskt få ett jobb. Vår undersökning visar att de som får jobb via högskolan också har högre lön och mer kvalificerade arbetsuppgifter, säger hon.

Läs undersökningen på jusek.se

Kontakt:
Hanna Berheim, projektledare, 070-665 29 23
Kristina Mäler, pressansvarig, 070 -665 29 55
Jusek är akademikerförbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom