Basware

Ny undersökning visar: Försenade betalningar vanligt bland globala företag

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2014 08:00 CEST

Mer än hälften (57 procent) av de tillfrågade i en ny global undersökning - Creating Payment Energy, genomförd på uppdrag av Basware och Mastercard, medgav att de avsiktligt fördröjt betalningen till sina leverantörer de senaste 12 månaderna. Resultaten understryker en allt växande problematik inom företags betalningskultur där försenade betalningar anses vara normal praxis inom tre av fyra företag, främst inom små och medelstora (SME’s) företag.

Över 1000 strategiska beslutsfattare från Norden, Europa, Australien och USA deltog i undersökningen som studerade relationen mellan kassaflödeskontroll och en effektiv betalningsprocess. Undersökningen visar bland annat att:

·  Medan majoriteten (88 procent) av respondenterna är överens om att leverantörer ska betalas omgående, medgav över hälften (57 procent) att de avsiktligt fördröjt utbetalningar de senaste 12 månaderna

·  Tre fjärdedelar (74 procent) av beslutsfattarna anser att sena betalningar är en del av dagens företagskultur samtidigt anser 90 procent att försenade betalningar ger bieffekter för verksamheten, till exempel möjligheten att betala ut lön till anställda eller minskade investeringar

·  Två tredjedelar (67 procent) medger att de använt betalningsvillkor som strategisk påtryckning för kassaflödet

·  Endast 1 av 4 företag använder helt automatiserade processer för bättre kassaflödeshantering

”När tre fjärdedelar av företagen har mer än 50 leverantörer och omkring två tredjedelar skickar samt tar emot över 100 fakturor i månaden kommer problemet med allt fler försenade betalningar inte bara påverka den enskilda organisationen utan även ekonomin som helhet", säger Esa Tihilä, VD, Basware. "Resultaten i undersökningen visar att det finns många ineffektiva processer och en bristande arbetsmetodik kring hur företag ska hantera sena betalningar vilket är allvarligt. Företagen har ett ansvar inte bara för sig själva utan för hela deras leverantörskedja att förbättra kassaflödesöversikten."

Hany Fam, VD, MasterCard Enterprise Partnerships, tillägger:

“Idag förlitar sig globala företag mer än någonsin på att sitt nätverk av samarbetspartners och leverantörer har förmågan att samarbeta även i en snabb föränderlig miljö”. Han fortsätter: ”Genom att vi nu integrerar MasterCards globala nätverk och innovativa teknik med Baswares industriledande inköp-till-betalningsplattform kan företag öka kontrollen över kassaflöde och få bättre koll på ekonomi i stort”.

För att ta itu med det växande problemet av sena betalningar och dålig kassaflödesöversikt lanserar Basware och Mastercard i samarbete, Basware Pay, en ny unik global e-betalningslösning som kopplar samman beställares och leverantörens betalningsprocesser genom Basware Commerce Network och förbättrar betalningskontrollen och kassflödesöversikten. Leverantörens fakturor skickas via Basware Commerce Network, som så fort de godkänts av köparen blir tillgängliga för betalning via ett virtuellt MasterCard-kontonummer. Den nya lösningen försäkrar därmed att leverantörer får betalt direkt när fakturan är godkänd, samtidigt som betalningsvillkoren för köparna förlängs.

Creating Payment Energy survey: www.basware.com/e-payment
Basware Pay information: www.basware.com/financing-services

Om rapporten: Creating Payment Energy

LOUDHOUSE tillfrågade 1 015 beslutsförfattare i över tio länder (Sweden, Finland, Norge, Danmark, England, Tyskland, Nederländerna, Belgien, USA och Australien) och undersökningen pågick under juni och juli 2014.

Om Basware
Basware är en världsledande leverantör av systemlösningar för två mycket viktiga finansiella processer: (e-)fakturahantering och inköp-till-betalning (P2P). Basware tillhandahåller ett öppet, säkert och globalt ekosystem som kopplar samman mer än en miljon köpare och leverantörer i över 100 länder. Lösningarna är byggda för att möta behovet hos både små och mellanstora företag samt globala organisationer. Med Basware kan organisationer dra nytta av mer effektiva processer för inköp, leverantörs- och kundreskontra, få lönande kostnadsbesparingar samt ges en bättre insikt i kassaflödet. Lösningarna är tillgängliga antingen via molntjänster, som licens eller genom outsourcing av olika affärsprocesser. Läs mer på basware.se.

www.linkedin.com/company/basware

Om MasterCard
MasterCard (NYSE:MA) är ett globalt teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, @MasterCardSE, vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt. För mer information besök: www.mastercard.se