Folkpartiet

Ny undersökning visar: Personvalsspärr stoppar invandrare

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 10:46 CET

- När nya riksdagen förrättade upprop efter valet i september var det glest med invandrare i bänkraderna i plenisalen. Trots att var femte invånare i Sverige har rötter utomlands syns inte detta i vår riksdag. Faktum är att antalet ledamöter med invandrarbakgrund är mindre i dag än under den förra mandatperioden.

Det säger Fredrik Malm (fp), riksdagsledamot, i en debattartikel i Dagens Nyheter på torsdagen.

- Jag är övertygad om att en huvudorsak till att andelen invandrare i riksdagen är så låg är att riksdagen själv har stiftat lagar som försvårar för starka invandrarkandidater att nå riksdagen. Det handlar om den spärr på åtta procent av partiets röster i en valkrets som krävs för att bli vald genom personkryss.

- Den som inte lyckas nå en valbar plats på valsedeln har mycket svårt att ta sig in genom personvalet, och för den som kandiderar för ett av de större partierna i någon av de största valkretsarna är det i praktiken en omöjlig uppgift.

- Jag har låtit riksdagens utredningstjänst sammanställa vilka som skulle ha blivit invalda i riksdagen i det senaste valet om spärrarna i personvalet skulle vara borttagna, allt annat lika. Då skulle väljarna få makten fullt ut genom sina personkryss.

Läs hela artikeln här:

Läs hela utredningen här:

Fredrik Malm, riksdagsledamot (fp)
0703-044641, fredrik.malm@riksdagen.se

Mikael Persson, pressekreterare (fp)
08-786 60 87, 0708-54 90 65, mikael.persson@riksdagen.se