Skellefteå Kraft

Ny undersökning visar styrkor i Skellefteå Krafts bredbandsnät

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 07:50 CEST

Hög driftsäkerhet och uppskattade internetleverantörer. Det är två av de viktiga faktorerna bakom valet att ansluta sig till Skellefteå Krafts bredbandsnät. Det visar Stadsnätskollen, en undersökning där 1702 bredbandsanvändare tillfrågats.

Samtliga internetleverantörer som ingår i Skellefteå Krafts stadsnät för bredband ligger lika med eller högre än det nationella branschsnittet när det gäller kundnöjdhet (NKI). Även själva stadsnätet slår med ett NKI på 75 med råge branschsnittets 68.

– Vårt stadsnät är ett av Sveriges absolut bästa. Det är väl utbyggt och i tätbebyggda områden har kunderna bäst tillgång till 100 Mbps i hela landet. Att vi tillsammans med tjänsteleverantörer i nätet får så goda omdömen av hushållen i Skellefteå är naturligtvis väldigt roligt, säger Anders Pettersson, affärsenhetschef Bredband hos Skellefteå Kraft.

Generellt sett är bredbandsuppkoppling via stadsnätet snabbare och billigare än andra typer av bredbandsuppkopplingar, vilket givetvis lockar konsumenter. Undersökningen visar även att närheten till leverantören och ett stabilare nät bidrar till att hushåll i Skellefteå väljer tjänsteleverantörerna i stadsnätet framför andra alternativ.

Stadsnätskollens undersökning bekräftar också tidigare rapporter om att hushållen snarare ser mobilt bredband som ett komplement än som ersättning till fast bredbandsuppkoppling. Mindre än fem procent av de svarande uppgav att de tänkte byta från fast bredbandsuppkoppling till mobilt bredband.

Undersökningen bygger på 1 702 svar och genomfördes av Britera mellan 25 maj och 4 juni.

Anders Pettersson
Affärsenhetschef Bredband
Mobil 070-326 98 78
E-post:
anders.pettersson@skekraft.se

Informationschef

Catarina Hägglund
Skellefteå Kraft
Mobil 070-511 11 55
E-post:
catarina.hagglund@skekraft.se

Skellefteå Kraft är en av Sveriges största kraftproducenter, med egna produktionsanläggningar för vindkraft, vattenkraft, värme och bioenergi. Verksamheten består av såväl teknisk utveckling som försäljning och leverans. Skellefteå Kraft har egna elnät och erbjuder energi- och underhållstjänster. Dessutom bedrivs verksamhet inom fastighetsuthyrning och bredband. Bolaget är helägt av Skellefteå kommun och 2011 var antalet anställda cirka 650, med en omsättning på 5,1 miljarder kronor.