TNS Sifo

Ny unik interneträckviddsmätning visar målgruppsdata på individnivå för svenska sajter

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 14:46 CEST

Idag lanserar SIFO Research International ORVESTO® Internet - en mätning som löpande ger information om verkligt surfande och samtidigt ger målgruppsdata på individnivå. Utgångspunkten är SIFO RI:s stora nationella medie- och målgruppsundersökningen ORVESTO® Konsument som besvaras av 50000 personer årligen. Ur ORVESTO® Konsument rekryteras en slumpvis vald internetpanel som i dagsläget består av cirka 12 000 personer i åldrarna 15-79.

För att följa internetpanelens surfande används tekniska system som mäter trafiken på såväl webbplats som faktisk annonsnivå Detta möjliggör att all målgruppsdata om panellisterna, som härstammar från ORVESTO® Konsument, kan kopplas ihop med deras faktiska internetsurfande. De som ingår i mätningen har gett sitt medgivande till att surfmönstret från deras datorer - både hemdatorer och de som används i arbetet - registreras och därmed ger underlag för en total internetstatistik.

Till de uppgifter om publikens beteende - de medie-, sajt-, undersajts- och annonsräckvidder - som systemen regelbundet rapporterar kopplas också, i form av RM, detaljerade uppgifter om vilka annonsörer som spenderar vilka pengar var och när.

- "Vi har tillsammans med de största svenska sajterna utvecklat en unik produkt som mäter faktiskt beteende på invidvidnivå och inte upplevt surfande vilket gör den till världens mest exakta mätverktyg", säger Yvonne Pernodd, VD på SIFO Research International. - "ORVESTO Internet underlättar för sajtägare som vill lära känna sin publik och för annonsörer som söker de mest lukrativa segmenten. Här finns allt från köp, ålder och utbildning till intressen vanor och konsumtion".

Anna Serner, vd på Tidningsutgivarna - "Orvesto Internet visar styrkan i dagstidningarnas sajter. Förutom att tidningarna nu kan ge annonsörerna bra planeringsunderlag så kommer vi också visa hur länge besökarna är inne på enskilda sajter. Till tidningssajterna återkommer man flera gånger om dagen. Det är en stor fördel för webbtidningarna".

För mer information kontakta:

Stefan Svanfeldt, Client Service Director, Internet
E-post: s.svanfeldt@research-int.com

Yvonne Pernodd
, VD Research International Scandinavia
E-post: y.pernodd@research-int.com

Om SIFO Research International

SIFO Research International är Sveriges ledande marknadsundersökningsföretag och grundades 1954 och hette tidigare Sifo Research & Consulting. Vid årsskiftet 2007/2008 bildade det svenska företaget den nya enheten Research International Scandinavia tillsammans med systerföretagen i Danmark och Norge. RI Scandinavia har idag 280 anställda och omsätter 400 MSEK.

I en värld av ständig förändring bidrar vi med förstklassig kunskap, och hjälp att tillämpa den kunskapen för att förbättra våra kunders värdeskapande förmåga, på såväl internationell som svensk basis. Detta gör vi genom att erbjuda kombinerad undersöknings- och konsultkompetens. Vi bedriver verksamhet inom områdena Organisation och Ledarskap, Varumärken och Kommunikation, Kund och Marknad, Media samt SIFO Opinion och Samhälle.