N3P Sverige AB

Ny utbildning i Mobilt Lärande

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 07:07 CEST

Ny utbildning i Mobilt Lärande

Hösten 2013 planerar N3P starta en helt ny yrkeshögskoleutbildning för Mobilt Lärande.

Bara på något år har smarta mobiler och surfplattor slagit sig in i klassrummen, från förskolan och uppåt. Från hela landet rapporteras fantastiska resultat och lärare, föräldrar, skolledning och politiker är eniga om fördelarna och vill satsa mer på ny teknik.

— Sju av tio fjortonåringar i vår undersökning säger att de hellre väljer behålla mobilen än datorn om de tvingas välja. Sex av tio fotograferar lärarens tavla efter lektionen. Detta säger en hel del om behovet av helt nya interaktiva läromedel, menar skolans utbildningschef Marie Bjelksäter.

Utbildningen föreslås bli en distansutbildning på 1,5 år och ge praktiska kunskaper och färdigheter i att på egen hand skapa avancerade appar för iPhone, iPad, Android och andra smartphones och surfplattor samt mobila webblösningar med eget innehåll, skapa digitalt läromedel och eböcker, tidskrifter, presentationer, gruppövningar, inlämninguppgifter, uppgifter och prov samt arbeta med ljud, video, interaktivitet och cross mobila publiceringshjälpmedel med backendsystem för exempelvis multiplayutbildningar, hantera klassuppsättningar av ny teknik, synkronisering, använda AppleTV och andra enheter för omedelbara presentationer och mycket mer. Utbildningen passar också elearningansvariga på företag som vill behärska framtidens publiceringsverktyg och möjligheter.

Utbildningen N3P: Mobilt Lärande är framtagen i samarbete med de framgångsrika apputbildningarna på Malmö Yrkeshögskola och Göteborgs Yrkeshögskola men i kombination med kunskaper i affärsmannaskap, entreprenörskap, juridik, sociala medier och hur en producent bäst kan sprida sitt material på olika sätt, inklusive egen försäljning eller genom Apple, Google, Amazon eller andra nya förlag.

Utbildningen är kostnadsfri, berättigar till studiemedel. Ingen tidigare erfarenhet av programmering krävs, däremot högskolebehörighet samt kunskaper motsvarande Datakunskap samt Engelska A/1. Sökande kommer få tillgodoräkna sig relevant yrkeserfarenhet samt genomgå ett skriftligt test. Myndigheten för Yrkeshögskolan fattar beslut om utbildningen i januari 2013 varpå det blir möjligt att ansöka till höstens utbildningsstart.

För mer information, kontakta Marie Bjelksäter 0200-210 999, marie@n3p.se.

N3P är en skola som kombinerar ny teknik med affärsmannaskap och arrangerar eftertraktade yrkeshögskoleutbildningar som exempelvis "N3P: Mobil Ehandel", där studenter under två år får lära sig tillvarata de nya affärsmöjligheter som följer med den snabba tekniska utvecklingen.

N3P samarbetar med Malmö Yrkeshögskola och Göteborgs Yrkeshögskola, som idag håller landets hetaste yrkesutbildningar "Programmerare iPhone och Android" där studenterna får lära sig snabbt och effektivt skapa appar för iPhone, iPad, Android och olika tablets. N3P samarbetar också med Stockholms Yrkeshögskola.

N3P har startats av personer med lång erfarenhet av utbildning inom nya medier och informationsteknik. Vi känner att de befintliga högskolorna inte riktigt hänger med i den snabba tekniska utvecklingen och framförallt inte i alla de nya affärsmöjligheter som skapas.

Läs mer på http://n3p.se eller ring 0200-210 999.

N3P är ett registrerat varumärke för N3P Sverige AB.