Evenemangstips

NY UTSTÄLLNING! Återkomst: Filippa von Krusenstjerna

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2006 14:35 CEST

De visste inte att ljuset
de flög mot inte var solen…

29 april – 28 maj 2006

Bror Hjorthföreningen och Bror Hjorths Hus hälsar en tidigare teckningsstipendiat, Filippa von Krusenstjerna, välkommen tillbaka till museet, Filippa von Krusenstjerna. Tanken är att ge publiken en möjlighet att återknyta bekantskapen med en av de konstnärer som tilldelats Bror Hjorthstipendiet för unga tecknare och som i samband med det visats på Bror Hjorths Hus. Filippa von Krusenstjerna fick stipendiet 1996. För tre år sedan visades ”Återkomst” med konstnärerna Karin Wikström, som fick stipendiet första året det delades ut 1992, och Ingela Svensson, stipendiat 1995.

Utställningen är producerad av Bror Hjorthföreningen i samarbete med Bror Hjorths Hus.

Filippa von Krusenstjernas utställning ”De visste inte att ljuset de flög mot inte var solen…” bildar en associativ väv kring ljusets dragningskraft, människans samlande och ögats vittnesmål, bundenhet och medvetenhet. Utställningens titel kommer från ett verk från 1999 som visade förstorade bilder av värmeljus där insekter sökt sig till ljusets låga, flugit in i den, bränt sig och fallit ner i det varma stearinet. Runt om i världen finns mängder av samlingar med nattfjärilar. Alla har dom fallit offer för gillrade ljusfällor. Allt liv orienterar sig mot ljuset.

Filippa von Krusenstjerna är född 1960. Hon bor och arbetar i Stockholm.

När Filippa von Krusenstjerna fick Bror Hjorthföreningens teckningsstipendium löd juryns motivering: ”Filippa von Krusenstjerna förmår i sina teckningar förena kraftfullhet och självklar enkelhet med ett mångbottnat förhållningssätt till naturen.”

VÄLKOMMEN ATT BOKA TID FÖR PRESSVISNING

Pressvisning: Utställningen hängs onsdag-fredag 25-27 april. Boka tid för personlig pressvisning med Filippa von Krusenstjerna genom Bror Hjorths Hus telefon 018-567030. Filippa von Krusenstjerna kan nås på telefon 070-8102658.

Pressmaterial: Pressmaterial finns i museets reception, men kan också beställas från museets marknadsförare Mattias Enström 018-567032 eller mattias@brorhjorthshus.com

Pressbild kan hämtas från www.brorhjorthshus.com/img/press krusenstjerna.jpg (1,4 MB)

Bildtext: Filippa von Krusenstjerna, De visste inte att ljuset de flög mot inte var solen…, 1999.

Vernissage: Lördag 28 april kl 12-16. kl 14: Ulf Henricsson, Bror Hjorthföreningens ordförande, inviger utställningen.

Föredrag: Onsdag 10 maj kl 19: Filippa von Krusenstjerna berättar om sin konst.

40 kr (stud 20 kr). Förköp från 28/4.

Visningar: Lördagar kl 13 (fr o m 6/5), samt måndag 1 maj kl 13.

Bror Hjorths Hus

Norbyvägen 26, 752 39 Uppsala, 018-567030