Femklövern i Skåne

Ny vårdcentral i Lund ska minska trycket på akuten

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2014 08:30 CET

I syfte att minska trycket på akutmottagningen och underlätta för patienter med mindre akuta behov kommer en vårdcentral att öppna på sjukhusområdet i Lund.

Vårdproduktionsutskottet i Region Skåne har beslutat om en investering på 12 miljoner kronor för att skapa ändamålsenliga lokaler. Vårdcentralen kommer att ligga våningen under patienthotellet på sjukhusområdet och hålla öppet på såväl dagtid som på kvällar och helger.

– En vårdcentral på sjukhusområdet kommer att innebära kortare väntetider för akutpatienter och en klar lättnad för personalen, säger vårdproduktionsutskottets ordförande Stefan Lamme.

Vårdproduktionsutskottet beslutade redan i oktober 2013 att etablera en ny vårdcentral på sjukhusområdet och har nu fattat beslut om nödvändiga investeringar. Förhoppningen är att beslutet ska leda till färre icke-akuta patienter på akutmottagningen. Samtidigt blir det enklare för patienterna som inte själva behöver göra bedömningen om deras ärende hör hemma på sjukhuset eller inom primärvården.

Mer information och kommentarer:
Stefan Lamme (M)
Regionråd och ordförande i vårdproduktionsutskottet och -beredningen

Torbjörn Tegnhammar
Politisk sekreterare (M)
Tel: 044-309 30 40

Region Skåne styrs sedan valet 2006 av en fempartimajoritet bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Tillsammans utgör vi Femklövern i Skåne.

Hemsida för Femklövern i Skåne