Elverket Vallentuna AB

Ny vd för Elverket vill fortsätta ta marknadsandelar

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 14:56 CET

Elverket Vallentuna har fått en ny vd efter Hans Asp, som kommer att gå i pension. Jonas Borgardt skall se till att Elverket kan fortsätta att ta andelar på den avreglerade elmarknaden. I en intervju med beQuoted förklarar han hur tillväxtstrategin skall omsättas.

Bakgrund inom marknadsföring i detaljhandeln
Ett vd-byte innebär ett naturligt tillfälle för ett företag att modifiera sin strategi till förändrade marknadsförhållanden. Och det första som sticker ut lite grann med Jonas Borgardt är hans bakgrund:

- Under hela min karriär har jag arbetat med marknadsföring och försäljning. Jag har arbetat elva år i dagligvaruhandeln vid det som idag är Axfood och därefter åtta år vid Bergman & Beving, berättar Jonas Borgardt för beQuoted.

- Energibranschen är ny för mig och det är ganska ovanligt med folk som kommer utifrån. Dessutom är det ovanligt att ledande personal har försäljningsbakgrund och inte teknikbakgrund.

Begripliga kundfakturor skall införas
Elverket Vallentuna har alltså valt att göra en lite annorlunda rekrytering. Men kanske är det smart med tanke på avregleringen, där det är viktigare att lyssna på konsumentens önskemål:

- Det finns mycket att göra i branschen och det finns vissa paralleller med dagligvaruhandeln, på så vis att det är volymprodukter i en massmarknad, fortsätter Jonas Borgardt.

- Något som är ganska självklart att till exempel åtgärda är att göra fakturorna enklare, så att kunden kan förstå sin elfaktura. Idag förstår en del konsumenter inte vad de betalar för. Bland annat är kundens avgift för elcertifikaten en källa till frågetecken.

Fokus på att göra det enklare att vara kund
Enligt SCB är det endast 15 - 20 procent av kunderna som aktivt väljer en elleverantör. Resten har valt att stanna kvar hos den elleverantör som också är nätägare. beQuoted undrar hur andelen som byter leverantör skall kunna öka:

- Jag kommer att lägga stort fokus på att det skall bli enklare att vara kund, förklarar Jonas Borgardt. Många tycker att det är svårt och krångligt att byta elleverantör och därför låter de bli, trots att de skulle spara pengar på att byta.

- Ett sätt är att arbeta mer med interaktiva lösningar. Främst den yngre generationen är van vid att göra det mesta över internet. Vi vill komma dit att det är lika naturligt att köpa sin energi på samma sätt som man köper flygresor eller handlar med aktier. Genom att arbeta mer med internet håller vi även nere kostnaderna.

Konceptet kan exporteras till övriga Norden
Elhandeln har vuxit organiskt under lång tid, men Elverket är fortfarande en ganska liten aktör. För beQuoted berättar Jonas Borgardt att en tillväxtstrategi finns framtagen:

- Vårt koncept har varit framgångsrikt i Sverige. En möjlighet kan vara att vi försöker växa genom att etablera det i andra nordiska länder, främst i Finland och Norge. Men det fortfarande Sverige som gäller i första hand.

Att växa organiskt tar dock lång tid jämfört med att växa via förvärv, vilket är en klart intressant möjlighet:

- Det finns en överetablering av främst elhandelsföretag, och en del har det ganska kämpigt, berättar Jonas Borgardt. Där skulle vi kunna göra en del.

- Vi kan också köpa distributionsföretag, det vill säga företag som är nätägare. Eller så kan vi köpa kombinationer av företag, som vi själva är. Det viktiga är att vi begriper verksamheten så att vi kan förädla företaget som vi förvärvar.

- Att vi skulle köpa produktion av elkraft är dock mindre sannolikt, men vi utesluter det inte. I så fall är det kanske främst förnyelsebar elproduktion som är intressant.

Rätt rekrytering i en föränderlig marknad
Att energiföretagen måste bli mer konsumentorienterade känns uppenbart. Men all erfarenhet visar att det är trögt att vända ett stort företag, särskilt när man kommer från en monopolsituation.

För de tekniskt orienterade ledningarna i de större elbolagen lär det vara betydligt roligare att utveckla produktion och distribution av el än att hålla på med kundanpassning och andra "onödiga" aktiviteter.

Det betyder att en liten och rapp elhandlare med låga kostnader och klart kundfokus kan växa ganska ostört. Elverket Vallentuna kan visa sig bli en långsiktig vinnare, där Jonas Borgardts bakgrund kan vara precis vad företaget (och branschen) behöver.

CHRISTER JÖNSSON
christer.jonsson@beQuoted.com