Panasonic Nordic AB

Ny VD för Panasonic Nordic

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2003 12:09 CEST

Från och med 1 augusti tar Jan Dahl, 41 år, över posten som VD för Panasonic Nordic AB. Ansvaret gäller Panasonics verksamhet i Sverige, Norge och Danmark.

Som ett led i att marknadsanpassa och kostnadseffektivisera Panasonic i Norden sammanfördes de tre nordiska länderna till en gemensam organisation den 1 april i år. Ledningsgruppen består av personer från alla tre länder.

Jan Dahl har en lång och gedigen erfarenhet från både Panasonic och andra organisationer. Han har från etableringen av den nordiska organisationen ansvarat för den operativa driften och dessförinnan som VD för Panasonic Norge AS.

Förordnandet av Jan Dahl som ny VD är en del av Panasonics företagsstrategi att anställa lokala chefer i de Europeiska säljorganisationerna. Nära kontakt med återförsäljarleden och ingående kunskap om den lokala marknaden är grundläggande för Panasonics framgång i varje enskilt land.

- För oss är det viktigt att bygga upp en organisation med låga kostnader och effektiv drift. Organisationen är under tillväxt och den tydliga målsättningen att bli nummer ett på den nordiska markanden är inom räckhåll, säger Jan Dahl.

Den nya organisationen har sitt huvudsäte i Kungens Kurva i Stockholm. Totalt har de tre länderna 140 anställda och en beräknad omsättning på över 2 miljarder SEK. Panasonic i Danmark och Norge drivs från april som renodlade säljkontor.

Panasonic Nordic är integrerat i den Europeiska delen av Matsushita Electric Industrial, Osaka.

Matsushita Electric Industrial Co. Ltd är en av de världsledande utvecklarna och tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter med framträdande varumärken som Panasonic, National, Technics och Ramsa. Företaget omsätter totalt 61,68 miljarder US-dollar, och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt och Paris.

För ytterligare information vänligen kontakta Panasonic Nordic AB:
Jan Dahl, VD, 070-548 26 68
Bosse Langaas, Marknadschef, 070-597 26 77