Skellefteå Kraft

Ny vd för Skellefteå Kraft

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 08:59 CET

Skellefteå Krafts styrelse har utsett Hans Kreisel till ny vd och koncernchef för Skellefteå Kraft med tillträde 1 april 2013.

– Jag har tackat ja till tjänsten som vd på Sveriges finaste energibolag efter att ha imponerats av företagets insatser de senaste åren, i synnerhet inom vindkraftområdet. Skellefteå Kraft har med sin breda portfölj av förnybar kraftproduktion: vatten, vind och bioenergi, en mycket stark ställning.

Jag ser Skellefteå Kraft som hela Sveriges energibolag, säger Hans Kreisel. Vi kommer fortsätta utveckla bolaget inom förnybar produktion och med den marknadsorientering som vi påbörjat.

– Det är glädjande för oss i styrelsen att vi efter en intensiv rekryteringsprocess kunnat utse Hans till ny vd. Han är en affärsdriven person med en gedigen bakgrund inom energibranschen. Hans starka resultatorientering, utvecklingsfokus och ledaregenskaper ser vi i styrelsen som viktiga för att kunna fortsätta Skellefteå Krafts utveckling, säger Alf Marklund, styrelseordförande på Skellefteå Kraft.

Hans Kreisel är 48 år och utbildad jurist. Han kommer närmast från egen verksamhet  med inriktning på biogas, LNG och företagsförvärv. Han har tidigare varit vd för E.ON Gas Sverige AB och har en mångårig företagsledande erfarenhet på högsta chefsnivå inom E.ON koncernen i Sverige och Tyskland.

För mer information:

Alf Marklund, styrelseordförande Skellefteå Kraft
mobil 070-578 19 50
e-post: alf.marklund@vbidrott.rf.se

Catarina Hägglund, informationschef Skellefteå Kraft
mobil 070-511 11 55
e-post: catarina.hagglund@skekraft.se

Skellefteå Kraft är en av Sveriges största kraftproducenter, med egna produktionsanläggningar för vindkraft, vattenkraft, värme och bioenergi. Verksamheten består av såväl teknisk utveckling som försäljning och leverans. Skellefteå Kraft har egna elnät och erbjuder energi- och underhållstjänster. Dessutom bedrivs verksamhet inom fastighetsuthyrning och bredband. Bolaget är helägt av Skellefteå kommun och 2011 var antalet anställda cirka 650, med en omsättning på 5,1 miljarder kronor.