Cranab AB

Ny VD i Cranab AB

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2015 18:00 CET

Styrelsen i Cranab AB har utsett Anders Strömgren till ny VD i bolaget. Han tillträder befattningen den 1 mars 2016.

Anders Strömgren kommer närmast från en befattning som General Manager Machine Sales Europe vid John Deere Forestry. Han var dessförinnan General Manager för John Deere Forestry:s svenska försäljningsbolag, John Deere Forestry AB.

Som VD i Cranab AB så kommer Anders Strömgren också att ingå i styrelsen för dotterbolagen Vimek AB och Bracke Forest AB.

Hans Eliasson

Styrelseordförande

Cranab AB

Cranab har över 50 års erfarenhet av att utveckla och tillverka kranar, gripare och röjningsmaskiner för världsmarknaden. I företaget ingår även varumärket Slagkraft. Produktionsenheter och huvudkontor finns i Vindeln, utanför Umeå i Västerbotten.

Cranab är en del av Cranab Group som består av Cranab, Slagkraft, Vimek och Bracke Forest – fyra ledande varumärken som samverkar för att vara världsledande inom hållbart skogsbruk, från plantering till slutlig hantering. Cranab tillverkar kranar och gripare; Slagkraft gräs- och buskröjningsmaskiner; Vimek små skogsmaskiner; Bracke Forest tillverkar aggregat för markberedning, plantering sådd och avverkning. Cranab Group omsätter omkring 330 miljoner kr och har ca 200 anställda.