Teleca AB

Ny vd och koncernchef för Teleca

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 08:46 CEST

Styrelsen för Teleca har utsett René Svendsen-Tune till ny vd och koncernchef. Han tillträder den 1 juni 2006.

René är 50 år, dansk medborgare och utbildad civilingenjör inom elektronik. René tillhör idag ledningen på Nokia Networks som är Nokias division för telekomnätverk, där han är Senior Vice President Customer & Market Operations. Han är globalt ansvarig för Nokia Networks kundorganisation inkluderande marknadsföring, försäljning och tjänster. Han har resultatansvar för en affärsenhet som hade en omsättning på ca 6,6 miljarder euro under 2005 och har 7 000 anställda över hela världen.

Renés långsiktiga huvuduppgift blir att driva Teleca Mobiles utveckling.

Dan Olofsson, styrelseordförande i Teleca, har följande kommentar:

– René har varit mycket framgångsrik i sin karriär inte minst på Nokia, där han som en av få ”icke finländare” nått toppbefattning inom Nokia Networks. Han har god linjeerfarenhet av att leda organisationer som säljer tjänster såväl som produkter till stora globala kunder. Detta i kombination med egenskaper som lyssnade, analytisk och exekutiv i genomförande gör honom utmärkt till att leda Teleca vidare i nästa fas. Förändringen av VD-posten är en följd av att Teleca avser att fokusera på Teleca Mobile, se särskild pressinformation utsänd i anslutning till denna information.

René Svendsen-Tune kommenterar:

– Teleca är ett bolag med världsledande kompetens inom flera spännande områden inte minst på den mobila sidan. Jag ser fram emot att vara med och leda och utveckla Teleca i ett mycket intressant skede i företagets utveckling.

För ytterligare information, kontakta:
- Dan Olofsson, styrelseordförande, Teleca AB, telefon: +46 40 665 90 00
- René Svendsen-Tune, mobil: +45 40 54 00 68
- Johannes Rudbeck, Informationschef, Teleca AB, mobil: 070 582 56 56

Teleca är ett världsledande konsultföretag som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Teleca hjälper sina kunder att förkorta utvecklingstider och att använda rätt teknik mer effektivt. Företaget består av ca 3 800 experter i 17 länder i Asien, Europa och Nordamerika. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se