Sonet Film AB

NY VD PÅ SONET FILM FRÅN ÅRSSKIFTET

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2007 11:42 CEST

Till ny VD för Sonet Film från och med 2008 har utsetts Mathias Berggren, för närvarande vice VD i bolaget.
Efter 23 år som VD lämnar Peter Possne bolaget vid årsskiftet för att gå vidare till ny verksamhet.

Mathias Berggren har jobbat med Sonet Film sedan år 2000, först som jurist och sedan den 1 maj i år som vice VD.

- Peter har under alla år varit en mentor för mig och det känns oerhört spännande att få vara den som tar över. Vi kommer att lägga stora resurser på att bibehålla våra goda relationer. Vi ska bli än starkare inom vårt kärnområde distribution och fortsatt arbeta med stort hjärta och respekt för våra viktiga filmskapare, säger Mathias Berggren.

- Mathias är rätt person att möta de många förändringar som svensk film och då även Sonet står inför. Han är född i filmen och har visat sin kapacitet, både som jurist och vice VD för Sonet Film, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för Modern Times Group MTG AB.

Peter Possne, som var med och startade Sonet Film 1984, säger:

- Efter 23 fantastiska och händelserika år känns det naturligt för mig att göra något nytt. Speciellt nu när distributionslandskapet i grunden är på väg att förändras. Med filmer som Bagdad Café, Delikatessen, ?Det Stora Blå och Nikita startade jag bolaget som ett import- och distributionsbolag av europeisk kvalitetsfilm. De senaste tio åren har Sonet Film dock i första hand positionerat sig som den ledande distributören av svensk biograflångfilm. Vi har under samma period även blivit en av de ledande svenska producenterna och samproducenterna av svensk biograffilm.

- Peter Possne har en unik förmåga att hantera historieberättande, marknadsföring och försäljning på en och samma gång. Det är många som har Peter att tacka för framgångar inom filmen. Vi önskar honom all lycka i framtiden, säger Hans-Holger Albrecht.

Bland de hundratals filmer som Sonet Film varit involverade i under åren märks bland andra: Änglagård, Jägarna, Fucking Åmål, Tillsammans, Jalla Jalla, Grabben i graven bredvid, Kopps. Så som i Himmelen, Tomten är far till alla barnen, Noll tolerans, Livvakterna, Den demokratiske terroristen, Livet är en schlager, Lilja 4-ever, Vingar av glas, Miffo, Vägen ut, Ha ett underbart liv, Glasblåsarns barn, Zozo, Den osynlige, Det nya landet, Underbara älskade och Masjävlar.

För ytterligare information vänligen kontakta

Mathias Berggren
Vice VD