Svenska Hem

Ny Vd på Svenska Hem

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2007 09:05 CET

Svenska Hem är en av Sveriges största aktörer inom möbler och heminredning. Fackhandelskedjan omfattar 31 inredningshus över landet och fortsätter nu att satsa, med nye Vd:n Anders Hedh i spetsen. Ett spännande eget sortiment, utökat samarbete med kedjans samarbetspartners och etablering av ny konceptbutik står på agendan.

Anders Hedh, som tillträder på torsdag den 1 mars, kommer närmast från en tjänst som Marknadschef på Dialectkedjan och tar nu klivet in i den heta inredningsbranschen.

– Jag kommer in i ett spännande skede på Svenska Hem, med många strategiska projekt i pipe-line. Bland annat har vi knutit till oss Franz James, en mycket intressant svensk-amerikansk designer som har fått i uppdrag att se över vårt sortiment. Dessutom kommer Franz att designa egna, exklusiva produkter för oss på Svenska Hem, säger Anders Hedh

Utökat sortiment
Utöver satsningen på ett eget sortiment kommer Svenska Hem att fördjupa samarbetet med ett antal av sina leverantörer som exempelvis Jensen och Fjords. Det gör man för att långsiktigt stärka sitt kunderbjudande med starka varumärken och fokus på kvalitet.

– Vi har också utökat vårt sortiment till att omfatta lampor, filtar, kuddar och andra inredningsaccessoarer. Någonting vi kommer att satsa ännu mer på de kommande åren. Det ligger i linje med vår strategi mot att bli ett inredningsföretag istället för en möbelsäljare, konstaterar Anders Hedh.

Egen konceptbutik
I början av året öppnar Svenska Hem sin första egna konceptbutik, som kommer att ligga i Malmö. Utöver detta planerar man för ytterligare nyöppningar under året.

– Öppnandet av konceptbutiken i Malmö känns väldigt spännande. Det är ett viktigt steg i arbetet med att stärka Svenska Hems varumärke. Här kan vi fullt ut visa vad Svenska Hem är och vad vi står för. Vi har också som mål att expandera och planerar för nya butiker på orter där vi inte är representerade idag, säger Anders Hedh

Precis som inredningsbranschen har elektronikbranschen, som Anders Hedh kommer ifrån, vuxit i snabb takt de senaste åren. Från sin tid som marknadschef på Dialect är han väl medveten om värdet av ett starkt och tydligt varumärke.

– Som Vd på Svenska Hem kommer jag framförallt att fokusera på att bygga och stärka Svenska Hems varumärke. Det finns en bra grund att stå på, men vi behöver bli tydligare i vår kommunikation och vårt erbjudande. I Jönköping är vi idag ett starkt team som brinner för inredning. Tillsammans med våra erfarna handlare ute i landet ska vi lyfta Svenska Hem in i framtiden, avslutar han.

För mer information kontakta:

Anders Hedh, Svenska Hem AB

Anders.hedh@svenskahem.se

www.svenskahem.se

Svenska Hem är en fackhandelskedja med 31 inredningshus över hela Sverige. Kedjan omsätter 1.2 miljarder SEK och är en av Sveriges största aktörer inom möbler och heminredning, med centralorganisation i Jönköping. Svenska Hem erbjuder sina kunder inspiration och inredning till hemmets alla rum, i en unik mix och med kvalitet som signum.