NCC AB

Ny VD utsedd till NCC Property Development i Finland

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 09:27 CEST

Tero Estovirta har utsetts till verkställande direktör för NCC Property Development i Finland. Estovirta har arbetat på NCC i fjorton år. Sedan 2006 driver han företagets affärsenhet i Tampere i Finland, där han bland annat har utvecklat och byggt det stora kontorskomplexet Tulli Business Park. Här verkar tjugo företag idag.

Just nu arbetar Estovirta och hans team med att utveckla multihallen Tampere Deck and Central Arena, med tillhörande bostäder, kommersiella lokaler och affärslokaler på en total yta av 100 000 kvadratmeter. Dessutom utvecklar de Ratina office building, en kontorsbyggnad i Tampere.

Tero Estovirta efterträder Jorma Ahokas som går i pension efter tjugo år som verkställande direktör för NCC Property Development i Finland. Ahokas kommer dock att fortsätta arbeta i rollen som senior advisor tills våren 2011 då han fyller 65 år.

Den 1 januari 2011 tillträder Tero Estovirta sin nya tjänst och kommer att rapportera till NCC Property Developments affärsområdeschef Joachim Hallengren.

:
Jorma Ahokas, vd, NCC Property Development, Finland, tfn +358 (0)50 67 390

Tero Estovirta, enhetschef, NCC Property Development, Finland, tfn +358 (0)50 593 6194

Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development, tfn +46 (0)8 585 530 07 eller +46 (0)706 43 95 68

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på
www.ncc.se/press

NCC i Finland består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.

2009 hade NCC i Finland en omsättning på drygt 7,5 Mdr SEK och cirka 2 500 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Omsättningen år 2009 var 52 Mdr SEK och antalet anställda cirka 18 000.