TANDBERG - en del av Cisco

Ny Video VoIP-telefon för mer naturliga möten

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2009 14:01 CEST

11 mars 2009 - Tandberg, ledande global leverantör av lösningar för telepresence och HD-videokommunikation, börjar nu leverera sin nya video IP-telefon E20, som gör högupplöst videotelefoni tillgänglig för alla arbetsplatser. E20 är utformad för att ersätta den vanliga kontorstelefonen och ger en överlägsen bild- och ljudkvalitet.

E20 sätter en ny standard för branschen. E20 kan integreras med alla typer av lösningar för integrerad kommunikation (UC), vilket gör att alla i en organisation enkelt och säkert kan anslutas och samtala via video.

E20 har också alla vanliga funktioner som finns för IP-telefoni, vilket gör att användare lätt känner igen sig.

Undersökningar visar att kommunikation ansikte mot ansikte ökar engagemanget hos medarbetare. Samtidigt medför en alltmer globalt spridd medarbetarskara att personlig kommunikation på detta sätt blir allt svårare och dyrare. Med E20 kan organisationer låta alla anställda mötas ansikte mot ansikte från sitt skrivbord på ett kostnadseffektivt sätt, oavsett var de befinner sig. Det omedelbara kunskapsutbyte som då sker stärker samarbetet mellan medarbetare.

— Organisationer som fortsätter att förnya sig i dessa utmanande tider kommer att bli framgångsrika när tiderna blir bättre igen, säger Andrés Portillo, vd för Tandberg i Sverige. Samarbete är nyckeln för att lyckas med innovation och företag har varken råd eller tid med de missförstånd som ofta uppstår vid vanliga telefonmöten eller de kostnader och förlorad produktivitet som resor ger upphov till. Videomöten är det nya sättet att arbeta.

E20 är som alla Tandberg-produkter kompatibel med alla standardbaserade video- eller telepresencesystem. Det betyder att en medarbetare från sitt skrivbord via video kan delta i alla typer av möten - med sin arbetsgrupp placerad i ett konferensrum, med en kollega i ett annat land, eller med ledningsgruppen i ett telepresencemöte.

— Med E20 har Tandberg undanröjt hindren för massanvändning av videomöten i hög kvalitet, säger Andrew W. Davis på Wainhouse Research. Video kommer att bli en självklar del av arbetsmiljön, ungefär som e-post är idag.

FAKTA TANDBERG E20:

• Den inbyggda HD-kameran är placerad i ögonnivå, har en upplösning på 5 megapixel och visar ansiktet rakt framifrån, vilket eliminerar det grodperspektiv som andra videotelefoner ger.
  • LCD-skärm på hela 10,6 tum, vilket gör att användaren tydligt kan läsa kroppsspråk och ansiktsuttryck.
  • Ultra wideband 10kHz telefonlur och 20kHz högtalartelefon
  • IP-telefonifunktionalitet såsom meddelande väntar och vidarekoppling
  • Användarvänliga menyer för vanliga funktioner och snabbval för tillgång till avancerade video- och IP-telefonitjänster
  • Möjlighet att se multimediapresentationer som motparten visar
  • Använder öppna standarder för ljud och bild och fungerar därför med alla vanliga fabrikat och system för telefoni, videokonferens och telepresence
  • Samtalen är säkrade med avancerad krypteringsstandard (AES-128)

Tandberg E20 finns nu för leverans.

För högupplösta bilder av E20: http://www.tandberg.com/press_room/photos_e20.jsp

För mer information kontakta:
Andrés Portillo, Sverigechef
andres.portillo@tandberg.com

Katarina Wildenstam, Marknadschef
katarina.wildenstam@tandberg.com

Om TANDBERG
TANDBERG är den ledande globala leverantören av produkter och tjänster för telepresence, HD-videokommunikation och mobil video, med huvudkontor i New York och Oslo. TANDBERG utvecklar och tillverkar system och programvara för överföring av video, röst och data och finns i fler än 90 länder. TANDBERG är noterat på Oslobörsen (TAA.OL). För mer information, besök www.tandbergsweden.se