Arlanda Express

Ny WAP-tjänst ger tåginformation direkt i mobilen

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 10:14 CET

Arlanda Express lanserar nu en WAP-sida för att ge sina resenärer information om sina avgångar direkt i mobiltelefonen. Den nya tjänsten är ett led i företagets strategi att med hjälp av nya IT-lösningar ytterligare förbättra servicen till sina kunder.

Med hjälp av den nya WAP-sidan (wap.arlandaexpress.com) kan kunden få information om nästa avgång, eventuella driftstörningar, tidtabeller samt biljettinformation. Tidsangivelsen till nästa avgång är densamma som visas på perrongerna och inte en statisk tid länkad till tidtabellen. Allt för att underlätta resenärens planering av sin resa.

- Det känns roligt att kunna tillgodose våra kunders önskemål att få trafikinformation direkt i sin mobil, kommenterar Per Thorstenson, VD för Arlanda Express.

WAP-sidan anpassar sig till det språk som ägaren till mobiltelefonen har valt för menyhantering i sin mobiltelefon. Den tekniska lösningen har tagits fram av Mobiletech (www.mobiletech.no).

Nu är det också möjligt för dem som reser med Arlanda Express att koppla upp sig mot ett trådlöst nätverk vid perrongerna på Stockholms central och på Arlanda flygplats.

- Vi satsar hårt på att löpande utveckla nya IT-tjänster som underlättar för våra resenärer, berättar Per Thorstenson.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Per Thorstenson, VD Arlanda Express

Tel: 08-588 890 20, Mobil: 073-688 90 20, E-post: per.thorstenson@atrain.se

Om Arlanda Express
Arlanda Express är flygtåget mellan Stockholms Central och Arlanda flygplats. Tågen går sju gånger per timme under högtrafik och en gång i kvarten under övrig tid. Resan tar maximalt 20 minuter. Arlanda Express blev av Svenska Naturskyddsföreningen i november 2002 utsedda till Bra Miljöval. A-Train AB, som driver Arlanda Express, ägs av Macquarie Bank. Arlanda Express har cirka 160 medarbetare. Trafiken startade i november 1999 och år 2005 reste 2,6 miljoner passagerare med Arlanda Express. Läs mer på webben: www.arlandaexpress.com