Dear Friends AB

Ny webb för Folkspel

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 13:37 CEST

När fjolårets sista fotbollsmatcher spelades började Dear Friends att titta på ett nytt kommunikationskoncept för Folkspel. Konceptet skulle primärt appliceras på nya folkspel.se, men även fungera i andra kanaler så som annonser och broschyrer.

– Folkspel är en av Sveriges föreningars bästa samarbetspartners och ett av målen med den nya webben var att förtydliga för allmänheten vad detta innebär. Vi ville också locka fler butiker och föreningar att sälja Folkspels produkter och det fanns en önskan om att hitta en ny målgrupp i form av företag, säger Ann-Sofie Ivarsson, projektledare på Dear Friends.

Dear Friends och Folkspel startade sitt samarbete redan förra året då nya bingolotto.se togs fram. Bingolotto är Folkspels största produkt, och varje vecka direktsänds det populära TV-lotteriet där allt överskott går tillbaka till svenskt föreningsliv.

För Folkspel fokuserade Dear Friends initialt på att ta fram ett kommunikationskoncept med syfte att förmedla målgruppernas gemensamma nämnare – vinnarna. Kommunikationskonceptet skulle ligga så nära verkligheten som möjligt och därför arbetades även ett bildmanér fram som visar föreningslivets alla sidor: det sovande barnet på väg till en match en tidig söndagsmorgon, tonårstjejen som precis rivit ut sig ur höjdhoppstävlingen i ösregn, likväl som de glada pensionärerna som säljer lotter på Ica varje helg. Alla är de vinnare då de tack vare Folkspels generösa produktmarginaler får större möjligheter att bedriva sin verksamhet.

Kommunikationskonceptet applicerades sedan på en ny webbplats vars design inspirerades av klassisk tidnings-layout. Där blandas verklighetens reportage från Sveriges olika föreningar och butiker med information om Folkspels verksamhet. För att öka försäljningen och skapa större intresse för Folkspels produkter valde Dear Friends att ta fram Drömkalkylatorn. Denna återfinns på alla produktsidor på webben och interagerar med besökarna som snabbt kan få en översikt över sin
potentiella förtjänst.

Dear Friends skapade också ett tydligt och inspirerande inloggat läge där föreningar och butiker kan sköta administreringen av lotter, se en översikt över sin försäljning och få inspiration och hjälp med säljkampanjer.

– Vi är mycket nöjda med resultatet och ser fram emot att få hjälpa ännu fler föreningar och butiker att nå sina drömmar, säger Henrik Lindroth, försäljnings- och marknadschef på Folkspel.

Kontaktuppgifter:
Roger Brovik, vd
roger.brovik@dearfriends.se, 0704-18 07 20

Ann-Sofie Ivarsson, projektledare, Dear Friends
ann-sofie.ivarsson@dearfriends.se, 0704-18 07 47

Henrik Lindroth, försäljnings- och marknadschef, Folkspel
henrik.lindroth@folkspel.se, 031-345 90 14

Dear Friends är en digital byrå med kommunikativt fokus och tror på idén att människor som trivs och är glada gör ett bättre jobb än de som inte är det.