FireEye

Ny Zero Day-attack mot Adobe Flash

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2014 18:10 CET

Säkerhetsföretaget FireEye har upptäckt ett ny s.k. Zero Day-attack mot användare som kör Adobe Flash Player. Attackerna har genomförts mot individer som arbetar med utrikespolitiska frågor – och av samma kinesisktalande personer som låg bakom tidigare ShadowServer-attacker.

FireEye har hittat tre amerikanska webbsiter (varav en i Egypten) som har attackerats med skadlig kod. Måltavlorna är i huvudsak individer som arbetar med utrikespolitiska frågor.

De tre drabbade webbsiterna är:

Initialt befaras mellan ett hundra till ett tusen personer ha utsatts för skadlig kod.

Mer information finns på: http://www.fireeye.com/blog/technical/targeted-attack/2014/02/operation-greedywonk-multiple-economic-and-foreign-policy-sites-compromised-serving-up-flash-zero-day-exploit.html

Om FireEye
FireEye har utvecklat en specialbyggd säkerhetsplattform som bygger på virtuella maskiner. Den ger företag och myndigheter över hela världen ett realtidsskydd mot nästa generations cyberattacker. Dessa avancerade cyberattacker kan enkelt ta sig förbi traditionella signaturbaserade skydd som brandväggar, IPS, antivirus och gateways. FireEyes plattform ger ett signaturlöst och övergripande skydd som dynamiskt kan identifiera och blockera cyberattacker i realtid – under alla faser av en attack. FireEye har över 1 500 kunder i mer än 40 länder, inklusive över 100 av Fortune 500-företagen.