TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Nya ägare lyfter anrikt strumpföretag

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2012 10:32 CEST

För fyra år sedan tog entreprenörerna Mats Nilsson och Peter Bäck över Sveriges äldsta strumpfabrik BOLA i Grönahög i Ulricehamns kommun. Parets första bokslut 2009 landade på elva miljoner kronor och röda siffror. Bokslutet 2011 var omsättningen runt 17 miljoner kronor och svarta siffror. Peter Bäck förklarar uppgången så här:
– Det handlar främst om tre faktorer som hör ihop. Bearbetning av nya kundsegment, anpassad produktportfölj och en engagerad personal.

Entreprenörerna Bäck och Nilsson kommer från bygg respektive livsmedelbranschen. 2008 valde de att satsa på teko. De kände till varumärket Bola sedan de varit aktiva i idrottsrörelsen och visste att det var ett företag med potential. Idag har Bola hittat nya kunder inom bl.a. segmentet arbetskläder. Peter Bäck:

- Där har strumpan fått en allt viktigare roll vad gäller kvalitet och funktion.  Vi har också hittat nya kunder inom vårt traditionella segment – sportstrumpor. Detta har bidragit till den positiva ökningen av omsättningen. Nu är det bara att kämpa vidare mot nästa mål. I dagsläget lever vi i en värld med omständigheter vi inte kan styra över.
Enligt Peter Bäck har det resulterat i att kunderna – sporthandeln är den stora återförsäljaren av Bolas produkter - köper mindre men oftare:

- Vi jobbar inte längre med traditionella införsäljningar vår och höst. Marknaden har blivit allt för snabbrörlig för det. Eftersom vi producerar allt i Grönahög kan vi lättare ställa om produktionen och ha ett välfyllt strumplager på rätt modeller som vi kan skicka ut till våra kunder när de behöver det.

Nyligen lanserade Bola en nyhet på hemsidan, en e-handelstjänst:

– Detta har vi gjort för att många slutanvändare hört av sig till oss och vill köpa våra produkter, men ibland inte har någon handlare på hemorten. Nu vill vi tillgodose den här gruppens önskemål samt nå nya yngre målgrupper. Satsningen på e-handel ökar exponering och tillgänglighet för våra produkter. Vi kommer att jobba med aktiv sökordsoptimering.

Enligt Peter Bäck är Bolas styrka idag att företaget tillverkar allt i Sverige har en bra maskinpark med kompetent personal som klarar av avancerad stickteknologi och innovativ design.

– Vår nuvarande kollektion täcker in behoven hos de flesta sporter och fritidsaktiviteter. Våra toppmodeller är stickade i allt från funktionsmaterial till ekologisk bomull. Bola är också agent för SOLE ortopediska inlägg från Kanada.
Var finns tillväxten för BOLA?

- Inom de segment som vi finns i idag. Idrotts- och motionsrörelsen rullar på i oförminskad styrka, vilket betyder att det finns ett kontinuerligt behov av våra kvalitetsstrumpor. Vi ser också en möjlighet till tillväxt genom export. Främst de nordiska marknaderna som vi bearbetar aktivt. Vi har dock inga planer just nu på att bearbeta övriga Europa. Det kostar en rejäl slant att etablera ett varumärke utomlands idag.

BOLA, som grundades 1939 och sysselsätter ett femtontal medarbetare, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!