Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Nya bakslag för kollektivtrafiken i Stockholmsområdet

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 15:17 CET

I går, torsdagen den 10 februari, var det stopp i tågtrafiken genom Stockholm i två timmar. Kraftförsörjningen slogs ut av okänd anledning. Man frågar sig hur Trafikverket byggt upp elsystemet, då ett enda fel kan lamslå all trafik. Tänk om Citybanan varit i trafik och tusentals resenärer suttit fast 40 meter under jord.

I dag stoppades all busstrafik på grund av snö och halka. Beslutet togs inte av SL utan av deras entreprenörer. Den nya spårvägen ut till Djurgården fungerar inte i snön och ett stort antal pendeltåg i rusningstid har dragits in.

Kollektivtrafikbranschen har som målsättning att resandet ska fördubblas till år 2020! Men politiker och branschfolk lever i en ”skrivbordsvärld”. Utredning på utredning om kollektivtrafiken görs men inget händer. Senast exemplet är gårdagens beställning från regeringen på ett kunskapsunderlag för pendlingen i storstäderna: ” Vi vet att våra storstadsregioner är attraktiva för många människor att bo i och kring då många arbetsgivare finns i storstäderna. Vi vet också att kollektivtrafiken fyller en stor roll i dessa regioner. Därför vill vi undersöka hur möjligheterna att pendla till och från arbetet ser ut, och hur de kan förbättras, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Trafikverket och SL måste ta sina uppgifter på största allvar. Varje försening och varje inställd avgång är ett stort misslyckande och en fråga för styrelsen. I dag tar man resenärernas problem med en axelryckning och ett värdebevis.

Grundorsaken till att kollektivtrafiken inte fungerar som den ska är att den drivs helt utan personligt ansvar.  Det är bara resenärerna som förlorar på elfelet hos Trafikverket och att bussbolagen ställde in all trafik. Men resenärerna tål inte hur mycket som helst. Som tur är kan många ta bilen när kollektivtrafiken inte går som den ska. I annat fall skulle Stockholm stanna helt.

Idégruppen Vi Resenärer
Jan-Åke Bosell

Idégruppen Vi Resenärer har i över 15 år bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi har över 15-års erfarenhet bakom oss och har under årens lopp samlat på oss en unik kunskap om att vara konsument inom kollektivtrafiken jämfört med att åka bil. Mer information finns på www.vireser.se