Billerud AB

Nya Billerud Flute® förbättrar förpackningsekonomin i hela förädlingskedjan

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 14:20 CEST

Nu lanserar Billerud nästa generation S/C-fluting med 20 procent förbättrade tekniska värden och bättre körbarhet. Den nya kvaliteten är marknadens starkaste fluting och befäster Billeruds position som marknadsledare ytterligare. Ett starkare papper innebär minskad råvaruförbrukning, lägre miljöpåverkan och billigare transporter, vilket skapar värden i hela förädlingskedjan från råvara till konsument.

Billerud Flute® är baserad på 100 procent nyfiber och kommer att säljas världen över till wellpappsmakare, främst med inriktning på förpackningar för frukt och grönt, kött, Heavy duty och förpackningar i direkt kontakt med mat.

-Som marknadsledare är det oerhört viktigt att inte slå sig till ro, utan att ständigt driva utvecklingen framåt. Den nya kvaliteten är resultatet av ett forskningsprojekt som pågått en längre tid och som nu kommer att förbättra förpackningsekonomin i hela förädlingskedjan säger Per Lindberg, VD och koncernchef i Billerud.

Billerud Gruvon är som första flutingtillverkare certifierad enligt BRC/IoP.

Stockholm den 26 oktober 2005
Billerud AB (publ)

Per Lindberg

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Lindberg, VD och koncernchef, 08-553 335 00
Lennart Eberleh, Produktområdeschef wellråvara, 0555-41037