Markem-Imaje AB

Nya bläcktyper för märkning på elektroniska komponenter och kablar

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 16:09 CET

Markem-Imaje lanserar nya bläcktyper för de kontinuerliga bläckstråleskrivarna i 9000 serien. Dessa bläcktyper är utvecklade för elektronik- och kabelindustrin och är kompatibla med den internationella standarden IEC 61249-2-21:2003, samtidigt som de garanterar branschspecifika krav i förhållande till motståndskraftighet.

Som ledande företag inom lösningar för märkning och kodning förbinder sig Markem-Imaje till att erbjuda sina kunder förbrukningsmaterial av högsta kvalitet och så ofta som möjligt eliminera farliga komponenter i bläck utan extra kostnader.

I tillägg till de åtgärder som tagits för att följa RoHS direktiv och för att ta fram metanolfritt bläck, har Markem-Imaje tagit ett nytt steg för att erbjuda kabel- och elektronikindustrin bläcklösningar som är kompatibla med standarden IEC 61249-2-21:2003 för den här specifika sektorn.

Att bläcktyperna är kompatibla med standarden International Electrotechnical Commission (IEC) 61249-2-21:2003, som fastställer maxnivåer av halogen (endast klor och brom), förhöjer operatörssäkerheten och förenklar återvinningsarbetet. Produkter som utgår kommer därmed att avge färre giftgaser under återvinningsproceduren.

Egenskaper
– Kompatibel med internationella standarder
Markem-Imaje nya bläck är både kompatibla med RoHS direktivet och maxnivåerna av halogen som infördes av standarden IEC 61249-2-21:2003. Vissa halogennivåer får inte överstiga följande kvantiteter:

• Brom (Br): mindre än 900 ppm
  • Klor (Cl): mindre än 900 ppm
  • Klor + Brom: mindre än 1,500 ppm

– Dokumenterad resistans
Markem-Imaje nya bläck utan klor och brom torkar väldigt snabbt. De erbjuder överlägset skrubbmotstånd, vilket försäkrar läsbarhet av koderna genom samtliga produktionsstegen, lagring och transport. De står även emot rengöring med alkoholbaserat lösningsmedel som ofta används for elektronikdelar.

– Flera användningsområden
Dessa «halogenfria» bläck kan levereras i både svart och vitt, och kan användas på ett stort antal mörka och ljusa underlag.

Om Dover

Dover, som är noterat på New Yorkbörsen (NYSE:DOV), är en global och allsidig producent av industriprodukter och omsatte 7.6 miljarder USD 2008. I Dover Group omfattar 34 företag och över 32,000 anställde runtom i världen. Besök www.dovercorporation.com för mer information.

Om Markem-Imaje

Markem-Imaje, ett helägt dotterbolag till New Yorkbaserade Dover Group, är en välrenommerad internationell tillverkare av lösningar inom produktidentifiering och spårbarhet. Företaget erbjuder ett komplett sortiment av pålitliga och innovative bläckstråle-, termotransfer-, laser-, utskrifts- och appliceringssystem och RFID-baserade system.

Med mer än 95 års erfarenhet levererar Markem-Imaje helintegrerade lösningar som säkerställer produktkvalitet och säkerhet, i överensstämmelse med krav från myndigheter och detaljister, bättre hantering av produktindragningar och förbättreade tillverkningsprocesser. Med huvudkontor i Bourg-lès-Valance, Frankrike, förser Markem-Imaje över 30000 kunder med optimala lösningar för produktmärkning och kodning. I tillägg har Markem-Imaje kunder tillgång till stöd från 32 dotterbolag, 5 FoU-centra, flertalet maskinreparationscenter och produktionsenheter strategiskt placerade runt om i världen. Besök www.markem-imaje.se för mer information.