Panasonic Nordic AB

Nya Blu-ray-spelare från Panasonic

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 11:00 CET

Panasonic lanserar idag fem nya Blu-ray-spelare; DMP-BDT310, DMP-BDT210, DMP-BDT110, DMP-BDT111 samt BD75 (2D). Spelarna kommer med nya och avancerade bild- och ljudtekniker. Årets line-up har dessutom en mängd smarta funktioner som förenklar underhållningen i TV-soffan samt ger dig möjlighet att använda Skype via din tv-skärm.

Bild och Ljud

Panasonic har sedan länge ett utvecklingslaboratorium i Hollywood där de arbetar tillsammans med filmindustrin för att få fram bästa möjliga bildreproduceringsteknik för Blu-ray. Tekniken har applicerats på de nya Full HD 3D-spelarna för att åstad-komma en bildåtergivning med dramatiska 3D-effekter, förbättrat djup och struktur. Med 3D Effect Controller kan du själv justera effekterna i 3D-filmer och få exakt den 3D-effekt som passar just dig. Dessutom kan du se dina gamla 2D-filmer från såväl DVD som Blu-ray i 3D tack vare den nya funktionen 2D-3D Conversion som ger filmerna ett naturligt djup.

Ljudkvaliteten har också utvecklats för att matcha bildkvaliteten och förstärka bild-upplevelserna. Med Pure Audio funktionen reduceras jitternivån ytterligare, vilket ger ett bättre och klarare ljud. Toppmodellen BDT310 levereras med dubbla HDMI som gör det möjligt att enkelt koppla ljudet via sin gamla receiver även om den inte stöder 3D-överföring av bilden. Både BDT310 och BDT210 kommer med inbyggt Wifi och 110- och 111-modellerna är Wifi-ready.

Alla modeller har stöd för ett brett filformat inklusive DivX HD och MKV, externa hårddiskar samt även DLNA-stöd för enkel uppspelning av material lagrat på ex-empelvis en PC.

Snabb uppladdning och enkla menyer

Spelarna har också en ny och uppdaterad processor för Ultra Quick Playback, allt för att laddningstiderna ska bli riktigt snabba. Ett nytt, snyggt och lättanvänt gräns-snitt med stora ikoner och förklarande bilder gör Blu-ray-spelarna lätthanterliga. 3D-spelarna går dessutom att styra via en iPhone, iPad eller iPod touch, med hjälp av en gratis applikation. BDT310 och BDT210 har även en smart Touch-Free-sensor som gör det möjligt att öppna luckan utan att vidröra spelaren. Det är sär-skilt praktiskt när du har händerna fulla eller när det är mörkt.

Skype

Med Skype kan användarna kommunicera visuellt med familj och vänner via en stor tv-skärm. Du kan använda Skype funktionen tillsammans med din vanliga tv (kamera är extra tillbehör). Funktionen är lättillgänglig via en knapp på fjärrkontrol-len. En ringsignal gör dig uppmärksam på inkommande samtal även i standby-läge eller under ett tv-program. Spelaren kan också agera telefonsvarare och spara videomeddelanden från dina vänner.

Samtliga modeller har blivit kompaktare och har en mer slimmad design som ut-över att vara mer tilltalande för ögat även sparar miljön då material, emballage, transporter och utsläpp kan minimeras ytterligare.

Om Panasonic

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret, huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).  Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se