FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Nya demonstrationer planeras i Iran

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2009 16:22 CEST

Enlig uppgifter från Iran planeras nya demonstrationer mot mullahregimen i landets huvudstad, Tehran, och andra stora städer i Iran.

Regeringen har stängt universiteten och sovsalar, fruktade av en ny runda av protester på torsdagen den 9 juli, som är den 10: e årsdagen av ett brutal angrepp av Basij och polis mot protesterande studenter1999 .

Tusentals kravallutrustade poliser, basijmilisen och revolutionsgardister placerats runt om i Teheran att avvärja alla försök till folksamlingar eller ens mindre grupperingar av människor. Ytterligare tusentalet säkerhetsvakter patrullerar de intilliggande gatorna, berättar ett vittne som ber att få vara anonym på grund av sin rädsla för repressalier.

Den 8 juli 1999 är en viktig tidpunkt för den iranska frihets- och jämlikhetsrörelsen. Efter massiva studentprotester för pressfrihet, stormade kvällen den 8 juli 1999 säkerhetsstyrkorna in i ett studenthem vid Teherans universitet.

Under detta brutala angrepp blev en person mördad, många sårade och flertal arresterade.

Studenter blev slagna och kastade ut genom fönstren mitt i natten av huliganer i Ansar Hezbollah som backades upp av Law Enforcement Forces (LEF) och speciella styrkor under underrättelseministeriet. Dagen efter ägde studenternas och folkets omfattande protestaktioner rum i Tehran och flera städer i Iran som pågick i 6 dagar.

www.fffi.se

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran