Nokian Tyres

Nya dimensioner av det klackmönstrade specialdäcket Nokian TRI 2 - effektivitet för väg- och servicearbeten

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 14:16 CET

Det klackmönstrade däcket Nokian TRI 2 passar utmärkt för entreprenadarbeten inom lantbruk och industri samt för väg- och servicearbeten. De nya dimensionerna 270/75R15, 250/75R16 och 250/80R16 passar särskilt på små traktorer som används i servicearbeten och i skötseln av grönytor. Däcket ger ett mycket bra grepp och har ett bra skydd mot stickskador. Den nya medlemmen i familjen, Nokian TRI 2 620/80R42 är avsedd för tyngre entreprenadarbeten.

Däcket har ett pilformat mönster och en stark konstruktion som ger ett utmärkt grepp även i mjuk terräng och i våta förhållanden. Däckets höga bärighet och dess personbilslika komfortabla samt stabila köregenskaper underlättar entreprenörsarbeten året om.

− Nokian TRI 2:s konstruktion, mönster och gummiblandning är skräddarsydda för krävande arbeten där man behöver bästa möjliga effektivitet. Däckets utmärkta egenskaper ger fler drifttimmar i krävande arbeten där smidighet, säkerhet och miljövänlighet är viktigt. Däckets klackmönster, bred kontaktyta och jämnt marktryck gör att det passar utmärkt även för arbeten på känsliga grönytor, säger Martti Päivinen, produktutvecklingschef på Nokian Heavy Tyres.

Nokian TRI 2 är ett miljövänligt däck. Det är skonsamt för terrängen och har utmärkta rensningsegenskaper, vilket gör att jord inte hamnar på allmänna vägar. Det låga däckljudet och rullmotståndet, som minskar bränsleförbrukningen, gör däcket än mer miljövänligt.

Nokian TRI 2 i den nya dimensionen 620/80R42 har hastighetsklass D=65 km/h och dimensionerna 270/75R15, 250/75R16 och 250/80R16 hastighetsklass G=90 km/h. Alla dimensioner ger säkra köregenskaper även i högre farter och passar därför utmärkt till både landsvägs- och arbetsplatskörning.

Nokian ELS Radial kan spara upp till 3 200 liter bränsle

Lantbruksdäcket Nokian ELS Radial klarade sig utmärkt i ett bränsleförbrukningstest för lantbruksdäck, som utfördes av den neutrala Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi, MTT i Finland. Två modeller av Nokian ELS Radial (750/60R30.5 och 750/55R34) och tre konkurrentdäck testades. Nokian ELS Radial däcken hade en relativ bränsleförbrukning på 100 procent. Konkurrentdäcken hade en förbrukning på 101, 103 och 109 procent.

Om maskinen arbetar 2 000 timmar om året använder konkurrentdäcken 400, 1 200 och 3 200 liter mer bränsle än Nokian ELS Radial. Räknat i pengar ökar konkurrentdäcken bränslenotan med cirka 5 500, 16 500 och 44 000 kronor om året. Radialdäcket Nokian ELS Radial med sina runda skuldror passar utmärkt för arbeten på åkern och är det bästa valet när man kör mer på en åker än på allmänna vägar.

Nokian TRI 2 – Säkert året om

• Mångsidigt miljövänligt specialdäck för dagens behov inom lantbruk och entreprenad
  • Utmärkt grepp, hög bärighet och komfortabla köregenskaper
  • Stabil även i högre hastigheter på allmänna vägar