HP

Nya energisnåla HP-servrar och arbetsstationer förbättrar prestanda

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 16:36 CET

HP presenterar idag nya server- och arbetsstationssystem som är utvecklade för att hålla strömförbrukningen nere, samtidigt som man möter de behov av förbättrad prestanda som dataintensiva applikationer och stor genomströmning av data kräver.

De nya plattformarna är baserade på de nya Intel Xeon 5300 series-processorerna med fyra kärnor och inkluderar HP ProLiant-servrar, HP BladeSystem-serverblad och HPs arbetsstationer. Prestandan i vissa applikationer kan förbättras med hela 48 procent (1).

HP introducerar också HP ProLiant DL320s-server som är en server med hög kapacitet speciellt framtagen för dataintensiva applikationer.

Lägre energiförbrukning ger högre värde för kunden
Genom att implementera Intel Xeon 5300-serie processorer i nio av modellerna i HPs ProLiant-utbud utvidgar HP sin produktportfölj för att leverera förbättrad systemprestanda och lägre energiförbrukning.

Den nya portföljen med HP servrar erbjuder också en omfattande virtualiserings lösning för servrar som innefattar snabb installation, övervakning av prestanda, virtuell kontroll av maskiner och flexibel migrering.

De servrar som kommer att finnas tillgängliga med Intel Xeon 5300-series processorer inkluderar HP ProLiant ML150 G3, ML350 G5 och ML370 G5 torn-baserade servrar, DL140 G3, DL360 G5 och DL380 G5 rackmonterade servrar och BL20p G4, BL460c och BL480c serverblad.

HP ProLiant DL320s: Breddar scale-out-möjligheter
HP ProLiant DL320s-servern är ett nytt system utvecklat för tillväxtintensiva miljöer som hanterar stora mängder data. Med sin kompakta utformning som endast kräver 2U i ett rack passar den in i den existerande infrastrukturen i ett datacenter. ProLiant D320s erbjuder en stor intern lagringskapacitet och en låg strömförbrukning vilket gör den perfekt för hantering av bland annat datalagring, e-post och informationssökning.

Produkten som är byggd med Intel Xeon 3000 series processorer erbjuder upp till 8 GB RAM. Tolv platser för 2,5” SATA-hårddiskar finns också vilka kan bytas ut under drift. Stöd för seriell SCSI, SAS, finns också. Servern kan, fullt bestyckad, hantera upp till 9 terabyte lagringsyta. Två standard PCI-Express expansionskortplatser gör att HP ProLiant DL320s lätt kan kopplas till lagringsnätverk och kan hanteras på distans via verktyget HP Integrated Ligths-Out.

HPs arbetsstationer: bättre prestanda ger bättre resultat
Nya arbetsstationer som använder Intel Core 2 Extreme QX6700 och Intel Xeon 5300-series processorer med fyra processorkärnor ger bättre möjligheter för att arbeta med flera uppgifter samtidigt, bättre prestanda på multitrådade applikationer och betydligt lägre strömförbrukning jämfört med tidigare modeller.

Den kraftfulla prestandan, skalbarheten och pålitligheten i en processor med fyra kärnor kombinerat med HPs arbetsstationer ger ökad takhöjd för dataintensiva applikationer.

HPs arbetsstationskunder, exempelvis CAD-ingenjörer, TV- och videoredigerare, animerare och arkitekter samt olje- och gasindustrin kan nu få kortare projekttider och ökad prestanda i en stabil miljö som kan hantera flera samtidiga applikationer.

Arbetsstationer med Intel Xeon 5300 processorer inkluderar HP xw6400 och xw8400 arbetsstationer. Intel Core 2 Extreme QX6700-processorer kommer att erbjudas på HP xw4400 arbetsstation.

Pris och tillgänglighet
HPs servrar och arbetsstationer med fyra processorkärnor finns tillgängliga nu.

ML150 med fyra processorkärnor kostar från 9250 kronor, ML350 20835 kronor, ML370 26830kronor, DL140 16410 kronor, DL360 18945kronor, DL380 20790 kronor, BL20p 19500 kronor, BL460c 17980 kronor och BL480c 24205 kronor. DL320s kostar från 22130.

Arbetsstationen HP xw4400 kostar från 15300 kronor, HP xw6400 från 13000 kronor och HP xw8400 från 14500 kronor.

Samtliga priser är exklusive moms.

Erik Hjalmarsson, produktchef för servrar på HP, telefon 08-524 94 524
Magnus Janson, produktchef arbetsstationer på HP, telefon: 08-524 945 40
Anders Garberg, marknads- och informationsdirektör på HP, telefon: 08-524 904 00

(1) Results of the HP ProLiant BL480c on the two-tier SAP SD Standard Application Benchmark (Certification number 2006080) were achieved during tests performed on Nov. 1, 2006 by HP in Houston and certified on Nov. 10, 2006 achieving a result of 1,806 SAP SD Benchmark users. The benchmark was performed with the mySAP™ ERP 2005 application Release 6.0 running Microsoft Windows® Server 2003, Enterprise x64 Edition (64-bit) and Microsoft SQL Server 2005 Enterprise x64 Edition (64-bit). The benchmark configuration included a quad-core HP ProLiant BL480c, two-way SMP (2 processor / 8 cores / 8 threads), Intel Xeon Quad-Core processor model 5355M, 2.66 GHz, 64 KB L1 cache per core, 4 MB L2 cache shared per 2 cores and 32 GB main memory.

Om HP
HP är en leverantör av tekniklösningar till konsumenter, företag och institutioner världen över. Företagets lösningar omfattar IT-infrastruktur, persondatorer och accessprodukter, globala tjänster, bildhantering och utskrifter. Fram till 31 juli 2006, uppgick HPs omsättning, under de senaste fyra kvartalen, till 90 miljarder dollar. Mer information om HP finns på http://www.hp.se