Kroatiska Turistbyrån

Nya flyglinjer till Zadar, Dubrovnik och Split

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 16:36 CET

Irländska Ryanair meddelade nyligen att man inför ännu en linje till Kroatien: en flyglinje mellan flygplatsen i Zadar och Karlsruhe/Baden-Baden som är belägen i tyska delstaten Baden Württemberg. Den nämnda flyglinjen kommer att trafikeras två gånger i veckan, onsdagar och söndagar, från den 28 mars 2012. Detta är Ryanairs åttonde säsonglinje från Zadar och den tredje från Tyskland. Sammanlagt är det Ryanairs fjortonde flyglinje från kroatiska flygplatser. Ryanair flyger under sommarsäsongen även från Osijek, Rijeka och Pula.

SAS, Scandinavian Airlines, har meddelat att sommartidtabellen för 2012 kommer att ha 21 nya linjer inom Europa av vilka fem kommer att vara till Kroatien. Flyg på linjen Stockholm-Dubrovnik ska sättas i trafik från den 25 mars, Köpenhamn-Split från 12 maj, Bergen-Split samt Stavanger-Split 25 juni och Köpenhamn–Dubrovnik 4 juli.

Det kroatiska nationella flygbolaget Croatian Airlines kommer från den 1 maj till 23 oktober 2012 att förbinda Zadar och Paris en gång i veckan och från den 30 april kommer Zürich och Zadar att förbindas tre gånger i veckan.

Ryanair | www.ryanair.com

Scandinavian airlines | www.flysas.com

Kroatien har en lång turisttradition och stora utvecklingsmöjligheter. Fördelarna med turistprodukten är de bevarade naturtillgångarna och miljön, det kulturella och historiska arvet, det ljumma medelhavsklimatet, närheten till de europeiska marknaderna samt möjligheten till en aktiv semester på ekologiskt skyddade resmål.