Mopper AB

Nya förutsättningar för Sveriges största utomhusreklamtävling - UTE 2011 får kund med taggarna utåt

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 18:35 CET

JCDecaux arrangerar för fjärde året i rad den framgångsrika reklamtävlingen UTE, där landets främsta kreatörer konkurrerar om vem som skapar bäst utomhusreklam. Idag utlyses tävlingensom bjuder på spännande nyheter. Tidigare år har de tävlande byråerna skapat utomhusreklam för en produkt som varit densamma för samtliga medverkande. I år skruvastävlingen till ett snäpp och kreatörerna ska i stället skapa iögonfallande utomhusreklam för tjänsten Mopper – en mobilapplikation som gör det möjligt att tagga utomhusreklam och direkt ta del av annonsens erbjudande i mobilen. Nytt är även att de tävlande byråerna använder en egen kund på vilken de applicerar tjänsten.

– I år är det särskilt spännande i och med att vi ändrar konceptet från att kunden tillhandahåller en produkt till att röra en tjänst, och det ska bli väldigt intressant att se vilken dimension det kan tillföra tävlingen. Vi ser fram emot alla inspirerande bidrag och vi är övertygade om att ribban kommer att höjas ytterligare från föregående år, säger Carina Herly, kommunikationschef, JCDecaux.

Mopper erbjuder ett nytt sätt att knyta print till internet via en kostnadsfri mobilapplikation för iPhone och Android-mobiler. Genom appen är det möjligt att skanna taggar från reklamtavlor, få upp dem i mobilen och sedan ta del av det som taggen är kopplad till, exempelvis en film, en rabattkupong, en tävling eller ett erbjudande. Genom Moppers helhetslösning Print Commerce® möjliggörs även förkonsumenten att handla direkt genom mobilen på ett tryggt och bekvämt sätt; kunden ”moppar” annonsen och trycker sedan på köp-knappen varefter varan levereras hem till folkbokföringsadressen.Mer om Mopper återfinns på www.mopper.se.

Från 17 februari till 3 mars är det öppet för reklambyråer att anmäla sig till UTE 2011. Därefter har kreatörerna fram till 29 mars på sig att lämna in ett tryckfärdigt original av sitt bidrag. De 25 bidrag som gått vidare i tävlingen kungörs 13 april och de nominerade kommer därefter att exponeras på utvalda reklamytor runt om i Sverige. En namnkunnig jury utser vinnaren som presenteras 9 maj vid en festlig tillställning på Kungliga Operan. Mer information om årets tävling återfinns på www.ute2011.se.

Årets jury

Björn Ståhl, Juryordförande, Creative Director, Ingo

Sten Nordin, Stockholms finansborgarråd

Jonny Johansson, Chefsdesigner, Acne

Mikael Jansson, Fotograf

Eva Liljefors, Formgivare, Fellow Designers

Gustav Egerstedt, Art Director, Saatchi & Saatchi

Magnus Jakobsson, Copywriter, DDB

Olle Nordell, Copywriter, frilans

Ruben Flam, VD, Mopper

Carina Herly, Tävlingsansvarig samt kommunikationschef, JCDecaux

– Jag känner mig både hedrad och glad över uppdraget som juryordförande i årets tävling. UTE är ett viktigt inslag i branschen och det ska bli enormt spännande att ta del av kreativiteten kring årets kund som i sig själv kräver ett helt nytt sätt att tänka, säger en förväntansfull juryordförande Björn Ståhl.

Priset för den vinnande byrån är, förutom äran, en resa till Cannes under reklamfestivalen 19-23 juni.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

JCDecaux

Carina Herly, kommunikationschef

Mobil: 070 - 558 05 66

E-post: carina.herly@jcdecaux.se

Micael Bindefeld AB

Elina Gregor, presskontakt

E-post: elina.gregor@bindefeldab.se

Mobil: 070 - 760 45 00

JCDecaux är ett av landets största mediebolag. De säljer reklamytor utomhus, på flygplatser, centralstationer samt i köpcentra och vid stormarknader – ett fullserviceföretag inom ”Out Of Home Media”. En av grundtankarna med JCDecaux:s verksamhet är att bidra till en trygg och bättre stadsmiljö. JCDecaux tillhandahåller och underhåller idag gatumöbler i de flesta av Sveriges största kommuner. Det rör sig exempelvis om toaletter, bänkar, papperskorgar och busskurer, i utbyte mot att vissa av möblerna även fungerar som reklamplatser. Genom att dra nytta av JCDecaux:s koncept får kommuner ta del av snygga funktionella gatumöbler som ger nytta för kommunens invånare. Läs gärna mer på www.jcdecaux.se.