Scania AB

Nya framgångar i Australien: Scania säljer 214 stadsbussar

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2003 13:16 CEST

Framgången för Scanias stadsbussar i Australien fortsätter. Nu senast med en försäljning av 44 bussar till huvudstaden Canberra och 170 till Adelaide. Av bussarna till Adelaide är 42 stycken 18 m ledbussar. "Med de här affärerna har vi stärkt vårt grepp om den australiska bussmarknaden", säger Kaj Färm VD för Scania Australia.

Av bussarna till Adelaide är 128 gasdrivna. Köpare är Transport South Australia och bussarna skall levereras under de kommande fem åren. De ingår som en del i stadens strategi att stärka kollektivtrafiken. Köpare av de 44 bussarna till Canberra, också de gasdrivna, är operatören Action som driver trafiken i huvudstaden.

- Scanias bussar har sedan länge en stark ställning i Australien och vår marknadsandel ligger i dag på cirka 20 procent, säger Kaj Färm. Australien är också den helt dominerande marknaden för Scanias gasbussar med med cirka 500 sålda fordon.

Bussarna till Canberra och 128 till Adelaide är byggda på Scanias låggolvschassi L94UB 4x2 och försedda med kaross från Australian Bus Manufacturing Company, som är Australiens största busskarossör. De 42 ledbussarna till Adelaide är byggda på Scanias nya lågentréchassi och med kaross från Australien Bus Manufacturing Company.

För ytterligare information, kontakta Gunnar Boman, Scania Business Communications, tel. 08 553 89510, 070 550 8606.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkningen sker i Sverige, Brasilien och Mexiko. Busskarossering sker i Sverige, Polen och Ryssland.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com