LED-LED.se

Nya generationens LED-lysrör – godkända enligt europeisk standard

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 15:43 CEST

Under våren 2010 har Elsäkerhetsverket låtit testa ett antal LED-lysrör på den svenska marknaden. Resultatet från de genomförda testerna visade på ett antal allvarliga fel, varför verket beslutade att återkalla produkterna från slutanvändarna. Motsvarande undersökning har gjorts i Finland av andra modeller, med liknande resultat av allvarliga brister. Eftersom LED belysning är en så pass ny produkt på marknaden har ingen speciell standard funnits. Det mest kritiska felet som då uppstått är att diodlysröret blivit ledande rakt igenom och personer som monterat lysröret och hållit i ena änden har löpt risk för elchock.

Ny konstruktion gör LED-lysrören säkra

Det göteborgsbaserade företaget LED-LED.se har under sommaren haft täta kontakter med Elsäkerhetsverket och nu varit med och arbetat fram en ny, säker konstruktion som även är testad enligt europeiska standarder för diodlysrör.

Gunilla Gisslevik (VD):

”LED-LED.se är ett av de företag som Elsäkerhetsverket valde ut för test av LED-lysrör i våras. Vi var övertygade om att vår produkt var av högsta kvalitet, men det skulle visa sig att den hade samma grundläggande fel som övriga testade modeller i Sverige och Finland. Idag är vi mycket glada för att detta uppdagades i tid innan någon allvarlig olycka inträffat. "

Gunilla Gisslevik på LED-LED.se säger att genom att miljömedvetenheten ökat är intresset för de nya lysrören mycket stort. De har lägre energiförbrukning, en livslängd på ca 40.000 timmar och innehåller varken kvicksilver eller andra miljögifter.

LED-LED.se är en grossist för LED-belysning och en del av Gisslevik resurs AB, som är ett familjeägt företag sen några år tillbaka. Bolaget marknadsför i huvudsak ljuskällor som ersättare till glöd-, halogen- och lågenergilampor samt LED-lysrör med tillhörande armaturer. Produkterna importeras från utvalda fabriker i Asien och Italien. B2B.