Amzungo Volontärresor

Nya givande reseupplevelser från Amzungo Volontärresor

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2012 23:27 CET

Att resa som volontär är ett fantastiskt sätt att utbyta erfarenheter, lära sig om andra människor och inte minst att utvecklas som person. Du får minnen för livet samtidigt som du ger något tillbaka. Efter att nyss ha återvänt från en resa i Asien, en kontinent med starka kontraster och fantastiska kulturer, erbjuder nu Amzungo Volontärresor projekt inom olika områden i Indien, Thailand och Sri Lanka.

Det hela började med en resa av Jenny Åkerwall och Lisa Alfredson till Zambia för 5 år sedan. Efter en tid som lärare på en skola och många möten med fattiga lokala barn fylldes både Lisa och Jenny av en vilja att kunna göra skillnad för dem med sämre förutsättningar och samtidigt öka förståelsen för andra kulturer. Resultatet blev Amzungo Volontärresor, ett icke vinstdrivande företag som ger andra möjligheten att uppleva det de själva tycker är så fantastiskt; att resa och möta nya människor och spännande kulturer.

”Man kan resa på oändligt många olika typer av resor idag, men få är så givande som en volontärresa tycker vi!”

Något som är viktigt för Amzungo Volontärresor är att kunna vara så ärliga som möjligt mot sina volontärer och att med egna erfarenheter hjälpa dem att få en meningsfull och rolig reseupplevelse. Detta är möjligt eftersom de alltid ser till att själva ha besökt sina projektländer innan de lanseras. Den senaste resan gick nyligen till Asien där Lisa hittade nya givande projekt. Några av de projekt hon besökte var:

Skyddshem för kvinnor – Kandy, Sri Lanka

I Kandy finns ett skyddshem för de flickor och kvinnor som blivit utsatta för olika övergrepp eller på andra sätt haft det svårt. Här får de en möjlighet att i en trygg miljö bygga upp sin självkänsla och självsäkerhet igen. Syftet med projektet är att flickorna och kvinnorna ska ha någon att prata med och få lära känna nya människor som kommer utifrån och målet är att de ska känna sig trygga så att de kan återvända till samhället.

Sjukhus – Goa, Indien

I Goa kan den som har studerat medicin och sjukvård  använda sin praktikperiod till att volontärarbeta på ett sjukhus. Här blir volontären behandlad precis som vanlig personal vilket ger värdefulla erfarenheter och man får en större förståelse för de utmaningar hälso- och vårdpersonal i ett land som Indien utsätts för.

Bevara en kultur - Chiang Rai, Thailand

I Chiang Rai provinsen i norra Thailand, känd för sitt skarpa berglandskap, lever ursprungsbefolkningen Akha, som på grund av snabba sociala och ekonomiska förändringar i Chiang Rai tyvärr blivit en väldigt missgynnad minoritet. På detta projekt får man möta lokalbefolkningen och verkligen förstå kulturen och traditionerna i denna fascinerande del av Thailand.

För att få tips och information besök Amzungo Volontärresor under TUR-mässan i Göteborg i monter A01:03 eller lyssna på Jenny och Lisas inspirerande föredrag om Indien och Afrika på lilla scenen lördag 24/3 10.30 och 14.00 samt söndag 25/3 12.00 och 14.00.

Läs mer på www.amzungo.com och upptäck nya givande sätt att resa på!

Idén om Amzungo Volontärresor växte fram genom ett möte med de fattiga barnen i Zambia 2007 och utvecklades vidare till en vilja att skapa möjligheten för andra att, precis som vi gjorde, få uppleva det fantastiska med att vara volontär. Vi som arbetar på Amzungo Volontärresor har besökt våra projektländer och vet att du kan göra en stor skillnad på dessa platser och projekt. Vår vision är att din resa med Amzungo Volontärresor ska gynna lokala projekt och till bästa möjliga pris ge dig en upplevelse för livet!